Voor het versterken van de sociale veiligheid en het pedagogisch klimaat op school is de schoolleider richtinggevend. Jij bent de kartrekker, geeft het goede voorbeeld én zorgt voor de juiste mentale instelling bij het team. In deze blog lees je hoe je leraren in staat stelt om een zo groot mogelijke bijdrage te leveren aan het versterken van de sociale veiligheid in de klas en op school.
Een sociaal veilige leeromgeving is een cruciale voorwaarde voor leerlingen om tot leren te komen. In de blog ‘Het belang van sociale en emotionele veiligheid in de klas’ lees je wat een goede sociale veiligheid jouw school kan opleveren.
Wil je de sociale veiligheid in de klas verbeteren? Dan kun je dat doen door in te spelen op de drie psychologische basisbehoeften. Deze worden beschreven door Edward Deci en Richard Ryan in hun zelfdeterminatietheorie. Volgens hen heeft elk kind (en ieder mens) behoefte aan:
Bovenstaande sluit aan bij het model van Robert Marzano, die elf factoren onderscheidt die van invloed zijn op de leerprestaties van leerlingen. Marzano werkte de succesfactor ‘pedagogisch handelen en klassenmanagement’ uit in 7 strategieën voor een goedlopende groep, met weinig ordeverstoringen en prettige relaties. Hiermee heb je als school de meeste impact op de sociale veiligheid en daarmee op het leren van leerlingen:
Vul dan het formulier in en ontvang een link waarmee je het gratis whitepaper ‘Effectieve strategieën voor het bevorderen van sociale veiligheid op scholen. Een gids voor schoolleiders’ kunt downloaden.