Voorkom uitval: zo begeleid je startende leraren optimaal
Het onderwijs van vandaag staat voor immense uitdagingen, vooral op het gebied van personeel. Om een optimaal lerarenteam te vormen, moeten schoolleiders verschillende uitdagingen overwinnen, zoals het rond krijgen van de formatie, het behouden van een goed team en het voorkomen van uitval bij beginnende leraren door bijvoorbeeld werkdruk. Hoe kunnen schoolleiders startende leraren ondersteunen en behouden?
Een betere balans met coaching
Een effectieve manier om startende leraren te ondersteunen, naast de reguliere begeleiding die ze vanuit het bestuur krijgen, is coaching. Marianne Zandman, onderwijsadviseur bij 1801 jeugd & onderwijsadvies, benadrukt het belang van coaching voor persoonlijke en professionele groei.
Marianne: “Coaching kan ondersteunen bij het behouden van energie, het vinden van balans tussen belasting en werkdruk, en het ontwikkelen van vaardigheden om effectief les te geven.
Ik werk persoonlijk veel met Acceptance and Commitment Therapy (ACT); ACT kan helpen bij het ontwikkelen van psychologische flexibiliteit en veerkracht. Naast ACT zetten wij ook andere vormen van coaching in zoals coaching on the job, wandelcoaching of video interactie begeleiding (VIB). Ook een combinatie van diverse coachingsmethoden is mogelijk.”
Wie komt voor coaching in aanmerking?
Marianne: “Coaching in het onderwijs wordt ingezet om allerlei vragen te beantwoorden van verschillende professionals. Coaching is uitermate geschikt voor:
- Alle professionals die willen blijven leren.
- Startende én ervaren schoolleiders die veranderingen begeleiden.
- Leraren op verschillende punten in hun carrière (waaronder startende leraren)
- Leraren die te maken hebben met veranderingen in de organisatie of in de populatie van leerlingen.”
5 Tips voor beginnende leraren
Marianne: “Zoveel mensen, zoveel wensen. Elke coach en coachee/gecoachte is uniek en geen vraag is hetzelfde. Welke tips ik startende leraren kan meegeven? Ik kan er vele noemen, maar ik houd het nu bij deze vijf:
-
Check regelmatig bij jezelf hoe het met je is en wat je nodig hebt
Handig om dat bijvoorbeeld op overgangsmomenten te doen, direct als je wakker wordt, op de fiets naar je werk, als je in de klas aankomt, maak er een gewoonte van om jezelf die vraag te stellen. Als je merkt dat je ergens behoefte aan hebt, dan kun je dat zelf organiseren. Soms heb je daar een ander voor nodig die even meedenkt, iets van je overneemt of helpt met iets. Je kunt en mag aangeven wat je behoeften zijn. Nee heb je, ja kun je krijgen. -
Maak keuzes
Je kunt niet alles doen, als leraar is er altijd werk dat af moet. Je zou dubbel zoveel uren kunnen werken als waarvoor je betaald krijgt. Zeg daarom nee tegen taken, als je vindt dat het eigenlijk te veel is. Geef je grenzen aan, je hebt áltijd een keuze.
Creëer voor jezelf ruimte in rust. Neem een mindful momentje in de klas of lees lekker een boek als de kinderen aan het lezen zijn. -
Twijfel en onzekerheid horen bij het leven
Twijfelen is menselijk. Je bent niet de enige onzekere leraar in het land en niemand kan alles goed doen. Twijfel maakt dat je alert bent, je bent aan het leren.
Blijf je ermee rondlopen dan kan het een signaal zijn dat je daadwerkelijk niet opgewassen bent tegen een bepaalde situatie. Bespreek je probleem dan met een collega of directeur. -
Heb je iets stoms gedaan?
We doen allemaal wel eens iets stoms of onhandigs. Daar kun je onzeker door worden, maar je kunt hier ook op een constructieve manier mee omgaan. Blik terug, ga na wat er gebeurde. Hoe kun je het een volgende keer handiger aanpakken?
Wees mild en vriendelijk tegen jezelf. Praat over je fout, ook met de kinderen. Kinderen kunnen juist leren van jou. -
Geniet!
Genieten is belangrijk, om op te laden en om plezier in het leven te hebben.
Je kunt geen knop genieten aanzetten, je kunt wel ruimte maken om leuke dingen te doen. Zorg daarnaast goed voor jezelf, neem pauzes, eet gezond, beweeg elke dag en ga naar buiten.”
Lees meer over: