Steeds meer scholen beseffen dat goede resultaten pas echt van waarde zijn wanneer er sprake is van groei. Deze scholen ondersteunen leerlingen in hun ontwikkeling tot zelfverzekerde individuen die weten hoe ze moeten leren. In deze blog duiken we dieper in het belang van een leercultuur en bespreken we twee interessante concepten: formatief handelen en metacognitie/zelfregulatie.
Stel je voor dat leerlingen niet langer afhankelijk zijn van die ‘enge’ toetsen aan het einde van elke periode, maar vol vertrouwen een toets maken omdat ze weten dat ze daar aan toe zijn. Goed nieuws: met formatief handelen is dat mogelijk! Formatief handelen draait - naast goed weten wát je aan het leren bent - om het verzamelen van feedback. Feedback van de leerling aan de leraar en vice versa, en tussen leerlingen onderling, en het volgen van de voortgang gedurende het hele leerproces. De beoordeling zit niet alleen aan het einde, maar vindt voortdurend plaats ten behoeve van het leerproces.
Formatief handelen is een gamechanger voor leerlingen. Het gaat om verantwoordelijkheid en verantwoording. Formatief handelen moedigt hen aan om verantwoordelijkheid te nemen voor het eigen leerproces en het motiveert hen om doelen te stellen en deze te behalen. Het helpt hen om hun sterke leerpunten te ontdekken en om te gaan met wat zij nog te leren hebben. Zij leggen verantwoording af over het proces en laten zien dat het doel is behaald. Geen stressvolle toetsen meer, maar leren met plezier en betrokkenheid!
Het draait allemaal om groei en leren. Scholen die de nadruk leggen op leren, creëren een omgeving waarin leerlingen zich veilig voelen om te experimenteren en fouten te maken. De focus ligt op durven groeien. Het gaat dus om het omarmen van een cultuur waarin de leerling zich kan uitdagen in het leren. In deze cultuur kiezen zij zelfbewust hun leerdoelen, nemen in het proces verantwoorde risico's en vieren hun behaalde leerresultaten. Zo komen verantwoordelijkheid nemen en verantwoording afleggen bij het leren in een prachtig evenwicht. Hoe vergroot je je impact op leren?
Ben jij schoolleider, team- of sectieleider of bouwcoördinator in het po of vo? En wil jij met jouw team of school het verschil maken in de manier waar leerlingen meer verantwoordelijkheid kunnen gaan nemen voor hun leren? Maak dan ook werk van een formatieve- of feedbackcultuur.