Van Presteerling naar Leerling: Ontdek de kracht van Groei en Leren
Steeds meer scholen beseffen dat goede resultaten pas echt van waarde zijn wanneer er sprake is van groei. Deze scholen ondersteunen leerlingen in hun ontwikkeling tot zelfverzekerde individuen die weten hoe ze moeten leren. In deze blog duiken we dieper in het belang van een leercultuur en bespreken we twee interessante concepten: formatief handelen en metacognitie/zelfregulatie.
Formatief handelen: Slimme feedback voor succes!
Stel je voor dat leerlingen niet langer afhankelijk zijn van die ‘enge’ toetsen aan het einde van elke periode, maar vol vertrouwen een toets maken omdat ze weten dat ze daar aan toe zijn. Goed nieuws: met formatief handelen is dat mogelijk! Formatief handelen draait - naast goed weten wát je aan het leren bent - om het verzamelen van feedback. Feedback van de leerling aan de leraar en vice versa, en tussen leerlingen onderling, en het volgen van de voortgang gedurende het hele leerproces. De beoordeling zit niet alleen aan het einde, maar vindt voortdurend plaats ten behoeve van het leerproces.
Formatief handelen is een gamechanger voor leerlingen. Het gaat om verantwoordelijkheid en verantwoording. Formatief handelen moedigt hen aan om verantwoordelijkheid te nemen voor het eigen leerproces en het motiveert hen om doelen te stellen en deze te behalen. Het helpt hen om hun sterke leerpunten te ontdekken en om te gaan met wat zij nog te leren hebben. Zij leggen verantwoording af over het proces en laten zien dat het doel is behaald. Geen stressvolle toetsen meer, maar leren met plezier en betrokkenheid!
Metacognitie/zelfregulatie: Word de baas over je eigen brein!
Metacognitie is het vermogen om je eigen denkprocessen te begrijpen en te sturen. Het betekent dat je je bewust bent van hoe je denkt en leert. Zelfregulatie stelt je in staat om controle te hebben over je eigen leerproces, inclusief het plannen, volgen en evalueren van je voortgang.Door het bewust ontwikkelen van metacognitieve vaardigheden worden leerlingen krachtige denkers en bewuste doorzetters bij het oplossen van een probleem. Zo zijn ze in staat om zelfs de meest uitdagende taken aan te pakken. Door metacognitie te ontwikkelen, wordt de leerstof beter begrepen en langer onthouden. Metacognitie ondersteunt bij het leren leren. Zo worden leerlingen voor een deel hun eigen leraar en krijg je tijd voor een coachende rol.
Omarm de kracht van groei en leren
Het draait allemaal om groei en leren. Scholen die de nadruk leggen op leren, creëren een omgeving waarin leerlingen zich veilig voelen om te experimenteren en fouten te maken. De focus ligt op durven groeien. Het gaat dus om het omarmen van een cultuur waarin de leerling zich kan uitdagen in het leren. In deze cultuur kiezen zij zelfbewust hun leerdoelen, nemen in het proces verantwoorde risico's en vieren hun behaalde leerresultaten. Zo komen verantwoordelijkheid nemen en verantwoording afleggen bij het leren in een prachtig evenwicht. Hoe vergroot je je impact op leren?
Ben jij schoolleider, team- of sectieleider of bouwcoördinator in het po of vo? En wil jij met jouw team of school het verschil maken in de manier waar leerlingen meer verantwoordelijkheid kunnen gaan nemen voor hun leren? Maak dan ook werk van een formatieve- of feedbackcultuur.
Wil je meer weten?
- Kijk voor meer inspiratie naar het traject Impact op Leren
- Of neem contact op Hanneke van der Geest, onderwijsadviseur bij 1801. Zij weet hoe je hoe je als school/-team en leraar je impact op leren van je leerlingen kunt vergroten, soms al door het zetten van kleine stapjes.