Onderwijsontwikkeling in het mbo: wat levert het op en hoe pak je het aan?

Als opleidingsmanager is het aan jou om veranderingen en vernieuwingen door te voeren in het curriculum van de mbo-opleiding. Je weet dat dit nodig is om studenten goed en toekomstbestendig onderwijs te kunnen blijven bieden, in lijn met de visie en speerpunten van het roc en de eisen van een veranderende arbeidsmarkt. Je bent dan ook vastbesloten om samen met je team de klus te klaren. Maar veranderprocessen, curriculumherziening en onderwijskundige veranderingen zijn complex en weerbarstig. Welke keuzes maak je en waar begin je?

Onderwijsontwikkeling: wat is het?

Onderwijsontwikkelingen zijn alle vernieuwingen en aanpassingen aan het onderwijs. Veranderingen in het mbo-onderwijs kunnen gaan over de visie, het curriculum, rol van de docent, leerprocessen of de organisatiestructuur van jouw roc of college. Het inzicht dat er iets moet veranderen, kan worden ingegeven door interne of externe factoren. Denk bijvoorbeeld aan wijzigingen in kwalificatiedossiers, demografische factoren of het samenvoegen van opleidingen. 

Wat levert onderwijsontwikkeling op?

Pak je een onderwijsontwikkeling goed aan, dan levert dat jouw team en mbo-opleiding veel toegevoegde waarde op. Bijvoorbeeld:

  • Toekomstbestendig onderwijs in lijn met de visie en speerpunten van het roc
  • Écht impact maken op het leren en ontwikkelen van de mbo-studenten (een hoger leerrendement)
  • Duurzame verbetering van de kwaliteit van het onderwijs in samenwerking met de studenten en het werkveld
  • Continue verander- en ontwerpkracht (capaciteitsopbouw) binnen het team om het onderwijs verder door te ontwikkelen
  • Een professionele leerstructuur en -cultuur binnen het team  

Onderwijsontwikkeling is altijd maatwerk

Wil jij dit ook voor jouw studenten en opleidingsteam? Dan is het tijd om de handschoen op te pakken en te beginnen. Misschien ben je zelfs al begonnen, maar heb je gemerkt dat een verandertraject behoorlijk overweldigend kan zijn: welke stappen moet je zetten en waar begin je? Een pasklaar antwoord of ‘one size fits all’-oplossing is er niet. Elk roc en opleidingsteam heeft zijn eigen visie, waarden en uitdagingen. Een onderwijsontwikkeling is dus altijd maatwerk. 

Succesvol leidinggeven aan verandering van het onderwijs

Betekent ‘maatwerk’ dat je voor elke onderwijsontwikkeling het wiel opnieuw moet uitvinden? Nee, hoor. Er is namelijk wel degelijk een integrale systemische aanpak, die jou houvast kan geven. En waarmee je simultaan aan de slag gaat met het ontwikkel- én veranderproces – oftewel, de onderwijsontwikkeling én de mensen.  
 
Wij zien onderwijsontwikkeling op maat als een iteratief, niet-lineair proces. Daarmee bedoelen we dat het een proces is van kleine stappen, onderverdeeld in vier fasen: de opstartfase, verkenningsfase, ontwerpfase en implementatiefase. Je past en meet, bouwt en past aan, zet stappen vooruit en achteruit, en kijkt wat werkt. Net zolang tot het goed is en jij je doel hebt bereikt. In onze blog ‘In 4 stappen naar een succesvol geïmplementeerde onderwijsontwikkeling’ lees je meer over de verschillende fasen en processtappen. 

Meer informatie?

Wil jij meer weten over hoe je onderwijsontwikkeling op maat? Download dan het gratis whitepaper ‘Onderwijsontwikkeling op maat in het mbo’.

 

Download whitepaper Onderwijsontwikkeling op maat in het mbo

Ga naar de Kennisbank

Heb je een vraag? Neem dan contact met ons op.