Onderwijsontwikkeling: 6 beren op de weg – zo passeer je ze

Onderwijsontwikkeling is een ‘hot item’. Zeker in het mbo-onderwijs, dat constant in beweging is. Als opleidingsmanager heb jij opdracht gekregen om veranderingen en vernieuwingen door te voeren in het curriculum. Maar onderwijsontwikkelingen, curriculumherziening en veranderprocessen kunnen enorm complex en weerbarstig zijn. Wanneer je leidinggeeft aan verandering in het onderwijs ga je vrijwel zeker barrières tegenkomen. Dit zijn 6 bekende beren op de weg – én wat je kunt doen als ze je pad kruisen: 

  1. Tijd (en tijdsbeleving)

    De werkdruk is hoog en je hebt (of krijgt) geen tijd om je naast het lesgeven te richten op het (door)ontwikkelen en het vernieuwen van het onderwijs en het curriculum. 

    Hoe te handelen: Spreek je persoonlijk en onderwijskundig leiderschap en eigenaarschap aan. Of schakel externe capaciteit in.

  2. Geld 

    Er is niet genoeg budget voor alle gewenste onderwijsontwikkelingen. 

    Hoe te handelen: Maak vanuit jullie visie op onderwijs doelgerichte keuzes en stel prioriteiten. Onderzoek mogelijkheden voor subsidies of samenwerking met het werkveld.

  3. Randvoorwaarden en onderwijslogistiek 

    Het nieuwe onderwijs blijkt organisatorisch niet haalbaar; het gebouw, de roosters en inzetbaarheid van het team zijn niet passend te maken voor het nieuwe concept.

    Hoe te handelen: Zorg dat je in een vroeg stadium de randvoorwaarden kent en de roostermakers betrekt. Lees ook onze blog: ‘In 4 stappen naar een succesvol geïmplementeerde onderwijsontwikkeling’.

  4. Het team niet meekrijgen 

    Er kan weerstand binnen een team ontstaan wanneer niet alle teamleden het nut, de noodzaak en de urgentie inzien van de voorgestelde onderwijsontwikkeling.

    Hoe te handelen: Probeer te achterhalen waar de weerstand vandaan komt en wat collega's nodig hebben om wél mee te kunnen gaan. Een begeleid verandertraject kan helpen om alle neuzen dezelfde kant op te krijgen.

  5. Verandermoeheid 

    Soms voelen (ervaren) collega’s de urgentie niet door veranderingen in het verleden.

    Hoe te handelen: Het is cruciaal dat het hele team achter de onderwijsontwikkeling staat. Probeer zoveel mogelijk gebruik te maken van de ervaring en verschillende talenten binnen het team en zet iedereen in zijn of haar kracht.

  6. Handelingsverlegenheid door een gebrek aan kennis en expertise 

    Er is te weinig onderwijskundige en organisatorische expertise en capaciteit.

    Hoe te handelen: Kom je er zelf niet (helemaal) uit? Schaam je dan niet om gebruik te maken van interne en externe onderwijskundige experts, die jou en je team ondersteunen daar waar dat nodig is bij het anders vormgeven van het onderwijs en het curriculum, het vergroten van de kwaliteit van het onderwijs en de impact op het leren. Kies een partij waar je een klik mee voelt en die jou de fijne kneepjes kan leren, zodat je het in de toekomst helemaal zelf kunt!

Meer informatie?

Wil jij meer weten over hoe je onderwijsontwikkeling op maat aanpakt en hoe jij leiding kunt geven aan verandering in het onderwijs? Download dan het gratis whitepaper ‘Onderwijsontwikkeling op maat in het mbo’.

Download whitepaper Onderwijsontwikkeling op maat in het mbo

Ga naar de Kennisbank

Heb je een vraag? Neem dan contact met ons op.