5 wijsheden van een ervaren onderwijsadviseur
Als onderwijsadviseur bij 1801 bracht Frank Coert 23 jaar lang mensen verder in hun denken over leren en mogelijkheden om jezelf te verbeteren. Aan het eind van dit schooljaar gaat Frank met pensioen. Maar niet zonder zijn 5 meest waardevolle inzichten en tips met jou te delen over eigenaarschap, verandering en hoe je leiding kunt geven aan je eigen leren en dat van jouw (mbo-)studenten. “Transitie: dat ben je zelf.”
Frank Coert
Je weet en kunt meer dan je denkt
“We vinden het normaal om ons te richten op de dingen die niet goed gaan. Het is de kunst om ook de duizend-en-één dingen te zien die jou tot een goede en krachtige docent maken.”
Tip: Neem zelf een les op (met je mobiele telefoon) en kijk deze terug met een positieve blik op kwaliteit. Wat doe je goed? Hoe reageren de studenten op jou? Wat gebeurt er?
Vraag om feedback en gebruik deze om ervan te leren
“Er is altijd ruimte voor verbetering. Feedback van je collega’s of – nog veel leuker – van jouw studenten helpt je verder. Bijvangst: door het zelf voor te leven, leer je jouw studenten hoe je op een goede manier feedback kunt geven en ontvangen.”
Tip: Bevraag jouw studenten over de kwaliteit van lesgeven. Richt een studentarena in, ga met drie studenten in gesprek of laat de hele klas (2x per jaar) een vragenformulier invullen. Vraag om 1 tip en laat de volgende les merken dat je iets met de feedback doet.
Fouten maken mag moet!
“Als een student 0 fouten maakt, was het een verloren dag. Dan deed de student immers iets wat hij al kon. Een dag zonder fouten is een dag niet geleerd, óók voor docenten. Stap daarom over je eigen schaduw heen en ga gewoon doen! Maak fouten, leer en stuur bij.”
Tip: Vier je eigen fouten en die van je studenten. Laat studenten hun werk naast elkaar leggen en de resultaten vergelijken. Waar zitten de verschillen en hoe komt dat? Lees ook het interview met Shirley Clarke, pionier op het gebied van formatief evalueren.
Geloof in je eigen leren
“Dat wat je nu kunt vormt de basis voor wat je morgen kunt. Denk dus niet dat dit het is. Zelfs mijn 96-jarige dementerende moeder wist na een paar dagen haar nieuwe kamer te vinden.”
Tip: Lees het boek ‘Het roer kan nog zesmaal om’ van Maarten ’t Hart. “Een ‘ouwetje’ uit 1984, maar nog steeds relevant.”
Ga vaker dansen!
“Focus niet alleen op leren. Blijf ook onderwijzen als volwassen gesprekspartner die studenten kan helpen bij het begrijpen en vinden van hun plek in de wereld. Gun je studenten een luisterend oor, een open gesprek en een beetje van jouw levenservaring.”
Tip: Lees het boek ‘Gevormd of vervormd?’ van Jan Bransen. “Volgens deze filosoof zijn er twee kunsten: tekenen en dansen. Het resultaat van tekenen is een tekening. Het resultaat van dansen is weg zodra de dans stopt. Bestuurders houden van tastbare resultaten, terwijl er zoveel meer is dan dat. Mijn wens is dat er in het onderwijs meer gedanst wordt!”
Wil je meer weten over leidinggeven aan leren? Lees dan ook de blog 'Leidinggeven aan leren: wie denk je wel niet dat je bent?' van Anne Jan van den Dool.