5 fabels over herregistratie in het Schoolleidersregister PO

Vaak hoor je van schoolleiders, en waarschijnlijk ook van je collega’s, allerlei verhalen over hoe zij met het verzamelen van punten bezig zijn voor hun herregistratie in het Schoolleidersregister PO. Het klinkt als een grote belasting die je werkdruk alleen maar vergroot en het professionele leven van schoolleiders complexer maakt. Wat levert die herregistratie eigenlijk op? Is het niet weer de zoveelste bureaucratische verplichting? In deze blog ontkrachten we 5 fabels rondom herregistratie in het Schoolleidersregister PO. 

1. Herregistratie is een verplichting die alleen maar over het verzamelen van punten gaat

Bij herregistratie staat jouw ontwikkeling als schoolleider centraal. Dat is de visie van het register en vooral: dat is onze visie en hier staan we voor. Een herregistratietraject kan een opmaat zijn voor een uitgestippelde route inclusief themadagen en opleidingen, die niet per se gecertifieerd zijn door het register: denk aan coaching, begeleiding, intervisie en andere activiteiten die je belangrijk voor je ontwikkeling vindt. Dat is leren op de werkplek waar je waarschijnlijk veel plezier aan beleeft, je eigen tempo kunt bepalen en schoolprojecten kunt ondersteunen. Je kunt samen of met je collega’s een ontwikkeltraject uitzetten, of misschien gebeurt dat al binnen de stichting. In dat geval is een herregistratietraject van toegevoegde waarde.

2. Er is één route waardoor je je herregistratie kunt halen

Herregistratie via het volgen van geaccrediteerde opleidingen voor schoolleiders is de bekendste route. Je maakt een lijst met interessante opleidingen en let goed op dat ze door (het Schoolleidersregister PO) geaccrediteerde aanbieders worden aangeboden. Zo spaar je je punten! Maar wat als je gekozen opleiding geen punten oplevert, maar wel goed aansluit bij je schoolprojecten? Of als je door werk- of privéomstandigheden geen tijd hebt om een lange opleiding te volgen? Als schoolleider kun je je doorgemaakte ontwikkeling achteraf laten waarderen. Dat kan goed, want in de praktijk geef je leiding aan veel belangrijke ontwikkelingen binnen je school. Misschien heb je net een visie- of teamontwikkelingstraject achter de rug, een nieuw concept van onderwijs ingevoerd of gewerkt aan de basisvaardigheden, de professionalisering van de cultuur in de school, het educatief partnerschap op de kaart gezet of een verbouwing, nieuwbouw of fusie achter de rug. Misschien ben je wel bezig met de vorming van een integraal kindcentrum? Je kunt al deze soorten van ervaring verzilveren in het kader van je herregistratie. 1801 jeugd & onderwijsadvies biedt je deze mogelijkheid. De combinatie van deze twee routes is ook mogelijk.

3. Jij staat op dit punt alleen, er is nergens begeleiding te krijgen

Als je voor achteraf waarderen kiest, sta je niet alleen. Je wordt begeleid door een senior-adviseur, die beschikt over veel kunde en kennis van en rond het leiden van je school. De adviseur komt op je school om kennis te maken en samen met hem stel je je eigen ontwikkelroute samen. Bij hem of haar kun je altijd terecht met al je vragen rond herregistratie; hij/zij is je sparringpartner. Aan de hand van opgedane werkervaring en de voorkeur voor een leerstrategie, actuele schoolprojecten voor afgelopen en komende periodes, zoeken jullie uit welke professionaliseringsthema’s hierop aansluiten. Op basis hiervan geeft de adviseur een indicatie van de herregistratiewaarde. Als het nodig is, kan je ook gebruik maken van hulp van onze expertgroep die over landelijke kennis in het onderwijs beschikt en je kan helpen beter op specifieke thema’s te oriënteren. Zo begeleiden we je naar succes bij herregistratie waarbij het belangrijkste is dat je trots bent op je prestaties als schoolleider.

4. Regels voor herregistratie zijn complex

Zo lijkt het, als je ze de eerste keer leest. Veel regels roepen meer vragen op dan dat ze antwoorden geven. Daarbij gaat het nu over 23 professionaliseringsthema’s: je leest veel tekst waardoor je soms door de bomen het bos niet meer ziet. We kunnen ons voorstellen dat dat tot keuzestress kan leiden. Voor onze adviseurs is het echter gesneden koek en hun dagelijkse werk. Ze helpen je graag om je eigen weg hierin te vinden. Op onze website kun je een gratis Zelfscan doen om snel bij je voorkeur voor professionaliseringsthema’s te komen. 

5. Achteraf waarderen is gemakkelijk

Soms horen we ook het andere uiterste van schoolleiders: dat achteraf waardering erg makkelijk zou zijn. Wel – gemakkelijk is het niet, we gaan immers samen op zoek naar de waardering van jouw ontwikkeling in de afgelopen periode. Een ontwikkeling die je sterker heeft gemaakt in de rol van schoolleider. Dat is soms best even zoeken en dat vraagt om diepgaande reflectie. Maar wat leveren die zoektochten vaak een verrassende en blijmakende uitkomst op; je hebt meer leeractiviteiten ondernomen dan je dacht en meestal heb je er ook meer mee gedaan dan je aanvankelijk dacht. We gaan graag samen met je op zoek.

We hebben goed nieuws voor je: sinds januari 2024 zijn de regels voor herregistratie veranderd. Het hele systeem met punten en herregistratietermijnen is soepeler en flexibeler geworden. Wil je er meer over weten, bel ons. Het eerste informatiegesprek is vrijblijvend en gratis.

Ga naar de Kennisbank

Heb je een vraag? Neem dan contact met ons op.

Arbeids-en organisatiepsycholoog