Zo bespreek je een assessmentrapport

Individuele assessmentrapporten

Hoe neem je individuele assessmentrapporten door en bespreek je ze? Onderstaande tips kunnen je helpen!

  • Neem het rapport met je medewerker door en onderstreep waar jullie het mee eens zijn en waar jullie eventueel twijfels bij hebben. Je kunt ook kijken naar waar hij/zij trots op is, waar hij/zij misschien teleurgesteld over is of dat iets een eyeopener is.
  • Hoe heeft de medewerker het assessment ervaren, hoe kijkt hij/zij erop terug? Kon de hij/zij in het assessment zichzelf zijn? 
  • Wat was zijn/haar eerste indruk van het rapport, en de tweede indruk? 
  • Heeft de medewerker het rapport aan anderen laten lezen en wat vonden die ervan? Wat is voor hem/haar de essentie van het rapport, wat staat er volgens hem/haar? 
  • Met welke punten wil hij/zij aan de slag en waarom? 
  • Hoe kan de medewerker daaraan werken en hoe zien jullie dat er resultaat is behaald? 
  • Stel samen een persoonlijk ontwikkelplan (POP) op en ga daarbij dieper in gesprek over onze ontwikkeladviezen om ze een concrete vorm te geven.

Wil je dat wij de rapporten met je doornemen om de nabespreking met jouw medewerkers voor te bereiden? Of stel je er prijs op dat we het rapport met jou en met de medewerker samen bespreken? Dat doen we graag voor je.

Teamprofiel

Hoe bespreek je het teamprofiel met jouw collega’s en in het (directie)team? Met onderstaande tips kun je er maximaal profijt van hebben.

  • Neem het rapport door en onderstreep waar je het mee eens bent en waar je eventueel twijfels bij hebt.
  • Je kunt ook kijken naar waar je trots op bent, misschien teleurgesteld, een eyeopener?
  • Wat zijn de sterke en minder sterke kanten van jouw team? Waar zitten groeimogelijkheden? 
  • Aan welke punten kan het team gaan werken om effectiever haar doelen te bereiken? 
  • Op welke wijze zou dat kunnen, welk opleidingsprogramma is zinvol voor het team? 
  • Zijn jouw werkeisen aan het team op dit moment haalbaar en reëel?
  • Welke rol speelt de huidige werkcontext bij jouw team? 
  • Kijk ook naar wat op langere termijn nodig is. Denk na over hoe jouw team over twee of vijf jaar moet functioneren om de onderwijsvisie in de praktijk waar te maken. Welke kwaliteiten en competenties moet zo'n team dan hebben? Vergelijk jouw antwoorden met het teamprofiel dat in het rapport staat.
  • Is het zinvol om stil te staan bij functie-ondersteunende zaken als duurzame inzetbaarheid, burn-out preventie, intervisies, reflectie?
  • Tot slot bespreek je tot welke (nieuwe) samenwerkingsafspraken dit alles leidt. Welke afspraken moeten worden gemaakt en welke herzien? 

Heb je behoefte om deze vragen met de assessmentpsychologen te bespreken? We staan voor je klaar.

We wensen jou en jouw team veel succes! 

Meer informatie over assessments

Wil je meer weten over de assessments die 1801 kan afnemen? Op onze website vind je alle informatie.

Ga naar de Kennisbank

Heb je een vraag? Neem dan contact met ons op.