Wat maakt een goede schoolleider? 6 competenties
Je bent toe aan iets nieuws. Schoolleider worden, dat lijkt je wel wat. Maar je twijfelt, want het is een grote stap en je hebt nog veel vragen. Welke taken heb je bijvoorbeeld als directeur van een basisschool en over welke competenties moet je beschikken? Past het schoolleiderschap wel bij jou (als leraar of bouwcoördinator met ‘alleen maar pabo’ of een zij-instromer zonder onderwijservaring)? En zo ja, hoe zorg je dan dat jij een schoolleider wordt die het écht verschil maakt?
Wanneer ben je een goede schoolleider?
Als goede schoolleider heb je een meetbare, positieve invloed. Op het onderwijs en op het leren van leerlingen, leraren en (onderwijs)ondersteunend personeel, ouders en andere belanghebbenden bij de school. Je bent onder meer nieuwsgierig en hebt een heldere visie op onderwijs en het leren en ontwikkelen van kinderen en jongeren. En je geniet van de dynamiek (en hectiek) van een school die middenin de samenleving staat.
De 6 basiscompetenties van een schoolleider
Als je uit het juiste hout gesneden bent – en dat ben je waarschijnlijk, want je leest nog steeds verder – zijn er zes competenties die jij als schoolleider in elk geval nodig hebt. Dit zijn ze:
- Visiegericht werken
- Ontwikkelen van mensen
- Ontwikkelen van de organisatie
- Leidinggeven aan de kwaliteit van het onderwijs
- Investeren in goede relaties met de omgeving
- Persoonlijk leiderschap
Deze basiscompetenties zijn vastgesteld door de beroepsstandaard voor schoolleiders in het primair onderwijs en leer je bijvoorbeeld op de schoolleidersopleiding van 1801 Academie. Lees ook onze blog ‘In 5 stappen naar een schoolleider van betekenis’.
Hoe word je een schoolleider van betekenis?
Als je de stap zet, dan wil je waarschijnlijk niet zomaar een schoolleider worden, maar een goede schoolleider die écht iets toevoegt! Je kunt hiermee beginnen door de basiscompetenties uit de beroepsstandaard op een betekenisvolle manier in te vullen. Bijvoorbeeld zo:
1. Visiegericht werken
Als schoolleider ben jij in staat om je eigen verhaal te schrijven en de visie betekenis te geven en te versterken; voor de school, het team en jezelf.
2. Ontwikkelen van mensen
Jij laat medewerkers groeien door reflectie en met individuele steun en aandacht.
3. Ontwikkelen van de organisatie
Als schoolleider werk jij niet alleen, maar voel je je onderdeel van een groter geheel.
4. Leidinggeven aan de kwaliteit van het onderwijs
Jij werkt aan de onderwijskwaliteit en een positief en veilig pedagogisch klimaat.
5. Investeren in goede relaties met de omgeving
Als schoolleider (er)ken jij de waarde en kracht van positieve relaties, een duurzame dialoog en samenwerkend leren.
6. Persoonlijk leiderschap
Jij ontwikkelt je als schoolleider vanuit wie je bent en kiest voor een school die bij je past. Lees ook onze blog ‘Echt impact maken in het onderwijs. Zo doe je dat als schoolleider'.
Ben je als zij-instromer ook geschikt?
Dat zou heel goed kunnen. Als je momenteel buiten het onderwijs in een leidinggevende functie werkt, bezit je hoogstwaarschijnlijk een aantal van bovenstaande competenties die een goede schoolleider maken. Ben je benieuwd of zij-instromen als schoolleider iets voor jou is? Lees hier alles over schoolleider worden als zij-instromer.
Meer informatie
Wil jij meer weten over wat het schoolleiderschap inhoudt en of het bij jou past? Download dan het gratis whitepaper ‘Schoolleider van Betekenis - zo maak je écht het verschil in het onderwijs’.