Rekenen. Het ene kind krijgt deze vaardigheid vlot onder de knie, terwijl een ander er grote moeite mee heeft. Lukt het jouw kind of leerling niet om sommen en tafels te automatiseren? Dat kan wijzen op een rekenprobleem of dyscalculie. Kinderen kunnen hier soms onzeker van worden, faalangst ontwikkelen of rekenen gaan vermijden. Verder inzoomen op de rekenontwikkeling kan dan verstandig zijn. Maar wat is dyscalculie precies?
Dyscalculie betekent letterlijk ‘niet kunnen berekenen’. Het is net als bij dyslexie een andere term voor ernstige en hardnekkige problemen bij het aanleren van bepaalde vaardigheden. Bij dyscalculie gaat het om problemen met het leren en het vlot en accuraat oproepen en toepassen van reken- en wiskundekennis. Dyscalculie is een leerstoornis. Dat betekent dat het niet overgaat. Iemand met dyscalculie kan wel beter worden in rekenen, bijvoorbeeld door veel te oefenen; bekijk het filmpje hieronder voor tips.
Bij rekenen worden meerdere hersengebieden gebruikt, waaronder het taalcentrum. Bij rekenen moeten kinderen tekst lezen en getallen herkennen, maar ook met symbolen als sterren en cirkels kunnen werken. Dit vereist samenwerking van meerdere hersengebieden en dat gaat bij kinderen met dyscalculie een stuk moeizamer. De problemen worden dus niet veroorzaakt door een gebrek aan intelligentie of te weinig onderwijs.
Dyscalculie is erfelijk, waardoor de kans groot is dat er meerdere personen in de familie last hebben van rekenproblemen. Dyscalculie komt voor bij ongeveer 2 tot 3 procent van de kinderen.
In dit filmpje legt orthopedagoog Liesan uit wat dyscalculie is en wat je eraan kunt doen.
Wil je jouw kind of leerlingen meer leren over dyscalculie? We hebben een handige poster gemaakt. Klik op de afbeelding om deze te downloaden.
Bij kinderen met rekenproblemen of dyscalculie zijn vaak de volgende kenmerken zichtbaar:
In groep 1-2 heeft een leerling met rekenproblemen of dyscalculie vaak moeite met:
Vanaf groep 3 heeft een leerling met rekenproblemen of dyscalculie vaak moeite met:
Daarnaast zien we dat deze kinderen:
De school heeft een cruciale rol bij het signaleren van leerproblemen. Wanneer de leraar of intern begeleider een achterstand constateert op het gebied van rekenen, krijgt jouw kind of leerling structureel extra begeleiding. Wanneer gerichte intensieve ondersteuning onvoldoende effect heeft, is er mogelijk sprake van rekenproblemen of dyscalculie. De school overlegt dan met de ouders en verwijst het kind eventueel door voor nader onderzoek en/of behandeling.
Wanneer een kind bij 1801 wordt aangemeld, begint een van onze orthopedagogen of psychologen met het screenen van het dossier. Samen met de ouders en school wordt bepaald op welke manier we de rekenvaardigheden van het kind gaan testen. Bij 1801 onderzoeken we daarbij niet alleen het kind, maar ook de omgevingsfactoren, zoals de groep, leraar, school en het gezin. Het onderzoek levert praktische antwoorden en adviezen op: welke opdrachten en activiteiten passen bij jouw kind of leerling, welke pedagogische ondersteuning heeft het thuis en op school nodig en welke bovenschoolse of externe hulpverlening is nodig?
Een kind dat moeite heeft met rekenen kan individueel en/of samen met andere kinderen begeleid worden. Binnen een behandeling is er veelal aandacht voor het begrip, het automatiseren en het correct toepassen van strategieën. Bij 1801 vinden we het ook erg belangrijk om het rekenplezier en de motivatie om te rekenen te vergroten.
Individueel begeleidingstraject
Het individuele begeleidingstraject begint met een kort rekenonderzoek, dat de rekenontwikkeling in kaart brengt. Vervolgens maken we een behandelplan op maat, dat met de ouders wordt besproken.
Leermaatjes: samen leren rekenen
Naast individuele begeleiding kunnen we jouw kind of leerling ook in een groepje van minimaal drie tot maximaal vijf kinderen begeleiden. Bij de samenstelling houden we rekening met leeftijd en niveau, waardoor kinderen ook van elkaar kunnen leren.
De nauwe samenwerking met ouders en school is een belangrijke succesfactor van de dyscalculiebehandelingen van 1801. Het maken van het rekenhuiswerk vraagt wekelijks een grote inzet thuis. Door haalbare afspraken te maken worden de inspanningen beloond met een mooie vooruitgang met behoud van plezier. Door de aanpak ook goed af te stemmen met school, zorgen we dat overal op dezelfde manier wordt geoefend.
1801 is dé specialist op het gebied van dyscalculie. Wil je meer weten over onze dyscalculieonderzoeken en -behandelingen? Neem dan contact met ons op.