“Het is leuk om samen ambitieus te zijn!”

Fusieschool OBS SpringWijs investeert in een sterk pedagogisch klimaat

Sander Dekker (leraar groep 8) en Daisy Nijman (leraar groep 5 en gedragsspecialist) coördineren samen de sociaal-emotionele ontwikkeling op OBS SpringWijs. Deze school, gelegen in een dichtbevolkte, multiculturele wijk in Delft, is twee jaar geleden ontstaan vanuit een fusie. Sinds een jaar zit iedereen bij elkaar op één locatie en werkt het hele team volgens de pedagogische principes van De Vreedzame School.

Als je hoort hoe goed Sander en Daisy op elkaar zijn ingespeeld, krijg je het gevoel dat zij al jarenlang samenwerken. Toch zijn ze pas twee jaar collega’s en zitten ze slechts een jaar op dezelfde locatie. “Voorheen was ik de enige coördinator sociaal-emotionele ontwikkeling, maar sinds de fusie vullen we deze rol samen in”, zegt Sander. “Sindsdien lopen we bij elkaar de deur plat met boeken, artikelen, onderzoeken en ideeën over hoe we de sociaal-emotionele ontwikkeling binnen onze school kunnen verbeteren. Daisy en ik hebben een goede dynamiek, we vullen elkaar aan en leren van elkaar. Dat maakt het werk zoveel leuker!”

SpringWijs - Daisy Nijman en Sander Dekker

Daisy Nijman en Sander Dekker

In het diepe

Zijn de andere leraren van OBS SpringWijs net zo enthousiast over het thema sociaal-emotionele ontwikkeling? Daisy: “Op de locatie waar Sander werkte waren ze al langer bezig met De Vreedzame School, maar op de andere locatie hadden we hier geen ervaring mee. Maar tijdens de fusie wilden we het beste van twee werelden samenbrengen, zodat we openstonden voor De Vreedzame School. Dit programma voor sociale competentie en democratisch burgerschap spreekt redelijk voor zich, maar het voelde toch alsof mijn collega’s en ik in het diepe werden gegooid. Ik moest zelf bijvoorbeeld erg wennen aan de terminologie. Het woord ‘conflict’ vond ik in het begin heel heftig! Ook moesten we zelf nadenken hoe we De Vreedzame School gingen toepassen tijdens het lesgeven. En hoe we met z’n allen hetzelfde konden uitdragen. Ik heb in het begin behoorlijk moeten zwemmen.”

Autonome leraren

Volgens Sander is dat niet erg; het past zelfs bij deze school. “We zijn een vrij autonome school met autonome leraren. Die moet je niet gaan vertellen hoe ze iets moeten doen. Het werkt veel beter om het ze zelf al doende te laten leren en waar nodig ondersteuning te bieden. Wat in mijn klas werkt, hoeft namelijk niet automatisch ook voor Daisy te werken. Je ziet leraren dingen oppakken waaraan zij willen werken en hier hun eigen draai aan geven.”

Daisy vertelt dat zij veel heeft opgestoken van de klassenbezoeken door Sander en Annet van Eck, de adviseur van 1801 jeugd & onderwijsadvies die het traject begeleidt. “Ik was geen klassenbezoek gewend, maar stond er wel voor open. Als Sander of Annet een verbeterpuntje zien, dan wil ik dat graag horen. Deze mindset is aanwezig in ons hele team. We willen allemaal het beste voor de kinderen en zijn welwillend om van elkaar te leren.”

Stuurgroep

Op de school van Sander was al een stuurgroep Vreedzame School aanwezig. Om de onderbouw, bovenbouw en de directie van de nieuwe fusieschool in de stuurgroep te vertegenwoordigen, was uitbreiding noodzakelijk. Toen de nieuwe stuurgroep eenmaal compleet was, werd er een teambijeenkomst georganiseerd. “Alles begint met een visie en het uitspreken van verwachtingen”, zegt Sander. “Ondersteund door Annet hebben we met het team besproken waar we staan, waar we tegenaan lopen, waar we naartoe willen en wanneer we onze doelen bereikt willen hebben.”

Voor Daisy, die vlak ervoor ook was toegetreden tot de stuurgroep, begon het thema op dat moment pas echt te leven. “Het denkwerk dat iedereen in de ‘zwemfase’ had verricht, kwam die dag op tafel. Zo raakte het hele team betrokken en ontstond er meer bewustzijn.”

Leerling-mediatoren

De stuurgroep vertaalde de ideeën die tijdens de teambijeenkomst werden geopperd in een prioriteitenlijst, een jaarplanning en een gedragsprotocol. “We zijn dit jaar begonnen met leerling-mediatoren, die bemiddelen en helpen om conflicten tussen leerlingen op te lossen. Het is mooi om te zien dat dit werkt”, zegt Sander. “Kinderen leren oplossingsgericht denken. Ik zie dat de leerlingen in mijn klas meer verantwoordelijkheid nemen. Ze voelen zich eigenaar van de groep en beseffen: de groepssfeer maak je samen. Het is nu zo gezellig in de klas dat ik rustig koffie kan halen zonder dat de boel ontploft.” Daisy knikt instemmend. “Ik heb een pittige groep 5 en kan niet zomaar even weglopen, maar de kinderen zijn wel vriendelijker geworden en houden meer rekening met elkaar.”

Zelfstandig

OBS SpringWijs heeft al mooie stappen gezet, maar wensen zijn er ook nog genoeg. “We willen graag een leerlingenraad en zelf zou ik De Vreedzame School ook graag in de gymzaal terugzien.” Daisy zou de borging nog wel iets beter willen inrichten. “Het lijkt me ook prachtig om De Vreedzame School nog meer uit te dragen naar de thuissituatie van de leerlingen. Dat er thuis over gesproken wordt.”

Het stuurteam opereert zelfstandig en schakelt 1801 in wanneer dat nodig is. “Annet kan goed luisteren, is heel positief en denkt met ons mee: hebben jullie hieraan gedacht? Ze is verder lekker kort en bondig: hup, en weer door. Dat vind ik fijn werken”, zegt Daisy. Sander besluit: “Annet is altijd in onze gedachten, maar we doen het als team in principe zelf. Voorheen was ik alleen bezig met de sociaal-emotionele ontwikkeling op school, maar het is veel leuker om samen ambitieus te zijn.”

Meer weten?

Ook met De Vreedzame School aan de slag? Kijk dan hier of neem contact op met Annet van Eck

Ga naar de Kennisbank

Heb je een vraag? Neem dan contact met ons op.