Verrassende resultaten 360-graden onderzoek bestuurder

Formatief werken en toetsen wint aan terrein in het onderwijs. Steeds vaker staat ontwikkeling van de leerling centraal en draait het niet langer om kale cijfers en toetsresultaten. Dat formatief werken zich niet beperkt tot het leren in de klas, bewijst bestuurder Jeroen Spanbroek van Stichting Westelijke Tuinsteden. Hij organiseerde met behulp van 1801 jeugd & onderwijsadvies een 360 graden-onderzoek met veel ruimte voor formatieve feedback, ten behoeve van zijn eigen ontwikkeling. Waarom wilde hij dat en wat heeft het hem opgeleverd?

Jeroen: “Ik ben van mening dat mensen die in het onderwijs werken reflectief moeten zijn. Die mensen staan open voor feedback en zijn in ontwikkeling. Als bestuurder wil ik iedereen in mijn stichting stimuleren om zich te ontwikkelen: van de leerlingen tot mijzelf. Daarnaast vind ik ook dat ik daarin een rolmodel ben. Daarom wilde ik heel graag van de mensen om mij heen horen hoe ik mijn werk doe en wat ik daarin kan verbeteren.

Jeroen Spanbroek

Jeroen Spanbroek

Open feedback

Samen met 1801 zette ik een 360 graden-feedback-onderzoek op, waarbij we naast de gebruikelijke vijfpuntsschalen ook ruimte boden aan open feedback. Cijfers op zichzelf zeggen namelijk niets: het gaat om de context.

We vroegen 56 mensen – van de adviseurs op het stafkantoor, de MR, het MT en de Raad van Toezicht, tot externe stakeholders zoals mensen uit samenwerkingsverbanden en van de gemeente – om het onderzoek in te vullen. Daar hebben maar liefst 42 mensen op gereageerd; een enorm hoge respons.

Verduidelijking

Vervolgens hebben we aan de respondenten gevraagd of ze op basis van het onderzoek met mij in gesprek wilden. Daar hebben vier directeuren en twee stafmedewerkers gehoor aan gegeven. Het was voor iedereen nieuw om zo open met mij, de bestuurder, te praten over mijn functioneren. Samen hebben we de dilemma’s besproken waar ik tegenaanloop en die ook uit het onderzoek kwamen. Een voorbeeld daarvan was ‘sturen vs. ruimte geven’. Ik wil de mensen waarmee ik werk heel vrij laten in hoe ze hun werk doen, maar daarmee leek ik zelf weinig kleur te bekennen. Het was niet altijd duidelijk waar ik voor stond. Dit was een heel waardevol gesprek, waar we met enkel vijfpuntsschalen nooit op waren uitgekomen. Daarnaast heb ik ook om verduidelijking kunnen vragen en handelingsadviezen ontvangen van mijn gesprekspartners.

Openheid

Ik had wel verwacht dat er mensen mee zouden willen werken aan dit onderzoek, want binnen onze organisatie hadden we ook een hoge respons op het medewerkerstevredenheidonderzoek, maar dat het zo hoog zou zijn, had ik niet verwacht. Het mooie is dat veel leidinggevenden binnen mijn stichting deze manier van feedback vragen hebben overgenomen. Duo-directeuren gebruiken het ook onderling om het gesprek aan te gaan. Het stimuleert de ontwikkeling en de openheid in de stichting is toegenomen.”

Meer informatie

Als 1801 vinden we een open bestuurscultuur en het vertrouwen dat daaruit voortvloeit ontzettend belangrijk. Daarom zouden we alle bestuurders willen oproepen om, voor zover dat nog niet het geval is, deze manier van feedback ophalen in te zetten. Het levert verrassende resultaten op en draagt bij een aan professioneel leerklimaat.

Wil je weten hoe wij jou of jouw stichting hierin kunnen ondersteunen? Neem dan contact op met William van den Dries via w.vddries@1801.nl of 088 1801 625.

Ga naar de Kennisbank

Heb je een vraag? Neem dan contact met ons op.