De combinatie van wiskunde, kunst en functioneel computergebruik maken Somplextra tot een uniek verrijkingspakket voor groep 6, 7 en 8. Wat te denken van translatie- symmetrie, pan-magische vierkanten, flexagons, abondante getallen, optische illusies, anamorfismen, borromeaanse ringen, platonische veelvlakken en keltische knopen met hindernissen...
Somplextra is speciaal ontwikkeld voor intelligente en begaafde leerlingen of leerlingen met een talent voor wiskunde in groep 6, 7 en 8. In projecten als 'Symmetrie', 'Spelen met getallen' ontmoeten de kinderen wiskunde en kunst in onderlinge samenhang. De computer daagt hen uit er 'wiskunst' mee te maken. De creativiteit van de leerlingen wordt gebruikt om de nieuwsgierigheid naar de achterliggende wiskundige wereld te prikkelen en de stap te maken naar abstracties.
Somplextra bestaat uit 24 projecten, er zijn 8 thema’s die elk zijn uitgewerkt op drie niveaus niveaus in opklimmende moeilijkheid. Leerlingen doorlopen het traject van ‘starter’ via ‘gevorderde’ tot ‘geleerde’!
Drie jaar lang voldoende uitdaging
Alle leerlingen beginnen op niveau starter. Leerlingen van groep 6 kunnen hier hun tanden in zetten, maar het startersniveau is bepaald niet kinderachtig voor groep 8, al zal hun tempo waarschijnlijk hoger liggen. Niveau ‘geleerden’ is voor de echte doorzetters. Elk projectdeel sluit af met een (creatieve) ontwerpopdracht.
Somplextra wordt geleverd in zes afzonderlijke mappen of als totaalpakket.
Om passend onderwijs voor slimmere leerlingen te realiseren is doelgericht verrijkingsonderwijs een must. Inhoudelijk komen de leerlingen met Somplextra stevig aan hun trekken. De procesdoelen (accuraat werken, doorzetten, samenwerken,..) zijn natuurlijk leerlingafhankelijk en stel je met leerling en ouders samen vast. In dat verband wijzen wij op ons praktische signalerings- en begeleidingsinstrument Surplus Signaal Digitaal.
Om een Somplextra-project te beoordelen en (tussentijds) te evalueren, adviseren wij het gebruik aan van de uitgave ‘Somplextra registeren, evalueren en beoordelen’
De computer wordt functioneel ingezet. Volgens een recensie van het eerste uur in rekentijdschrift Volgens Bartjens: "In deze projecten hebben de schrijvers een prima manier gevonden om de computer echt te gebruiken: niet als sommengenerator, maar als hulpmiddel om denken, werken in structuren en vormgeven echt te ondersteunen”.
Waar nodig is er de steun van ‘workmates’ om de leerling op weg te helpen (bijvoorbeeld Excel, Paint). Deze workmates zijn opgezet als naslagwerk, zonder opdrachten. De workmates zijn als download gratis beschikbaar.
Alle zes mappen zijn, afzonderlijk of als totaalpakket, te bestellen in de webshop. Wil je Somplextra eerst uitproberen? Bestel dan het proefpakket.