Schoolleider worden: Martine ging je voor

Misschien herken je het wel: je doet al jaar in jaar uit hetzelfde werk, maar er knaagt iets. Wat draag je nou eigenlijk bij aan de wereld om je heen? Moet je niet iets zinvollers gaan doen met je tijd? De overstap naar de zorg of het onderwijs maken bijvoorbeeld? Martine van Hoorn, inmiddels schoolleider bij IKC De Eigen Wijs in Wormer, ging je voor en vertelt over haar ervaring.  

Waarom heb je besloten om schoolleider te worden? 

Martine: “Voorheen werkte ik in de commerciële wereld, dit heb ik heel lang met veel plezier gedaan, maar uiteindelijk was ik op zoek naar meer betekenis en zingeving in mijn werk. Ik wilde iets doen waardoor ik kon bijdragen aan de maatschappij. Ik heb ooit de PABO gedaan, dus het onderwijs heeft altijd mijn interesse gehad. Door mijn ervaring als leidinggevende was ik geïnteresseerd in het schoolleiderschap, en ben ik in gesprek gegaan met schoolleiders om erachter te komen hoe hun beroep eruitziet. Dat sprak heel erg aan, dus ik heb mij ingeschreven voor een opleiding tot schoolleider.” 

Martine van Hoorn

Martine van Hoorn

Wat is er anders dan in je vorige baan? 

“Het werk dat ik nu doe is heel anders dan voorheen; ik heb een draai van 180 graden gemaakt. In een commerciële omgeving werk je met een product of een bepaalde vorm van dienstverlening. Het behalen van resultaat is belangrijk en de klant staat altijd centraal. Zeker uitdagend, maar ook duidelijk en overzichtelijk. Onderwijs gaat over kinderen en hun ontwikkeling en is daardoor veel meer complex. Je staat midden in de maatschappij en alles wat daarin speelt komt de school in en heeft invloed. Dat maakt het ook heel mooi en interessant."

Wat heeft de opleiding tot schoolleider je opgeleverd? 

“In de opleiding gaat vooral over jouw invulling van het schoolleiderschap. Wat kun jij toevoegen? Je wordt gedwongen om na te denken over wie je bent, waar je voor staat en waar je kracht ligt. Naast de onderwijsinhoudelijke kennis die je opdoet, leer je veel over je persoonlijke leiderschap in relatie met de andere studenten. Dat is een uniek aspect van deze opleiding. Daarnaast waren andere opleidingen tot schoolleider die ik bekeek veelal gericht op mensen die in het onderwijs werken; deze opleiding richt zich ook op mensen van buiten het onderwijs.  Het is fijn om je ervaringen uit te kunnen wisselen met studenten die ook niet uit het onderwijs komen, maar het is juist ook heel waardevol om te leren van de studenten die al ervaring hebben in het onderwijs. In onze groep hadden we een mooie mix van ervaring en kennis en konden daardoor veel van elkaar leren."

Als je terugkijkt op de opleiding, wat staat je dan het meeste bij? 

“Ik denk met veel plezier terug aan de live bijeenkomsten en aan mijn intervisiegroepje. Daardoor stopte de ontwikkeling nooit; je bleef samen doorleren. Ook het assessment aan het begin van de opleiding staat mij nog goed bij; die was echt spot on. Tijdens het assessment wordt heel goed gekeken en geluisterd, daardoor krijg je goed inzicht in wie je bent en wat je nog te leren hebt op weg naar het schoolleiderschap."

Ga naar de Kennisbank

Heb je een vraag? Neem dan contact met ons op.