Schoolleider Astrid: “Ik leerde dat ik het beste gewoon mezelf kon blijven”

In augustus 2022 werd Astrid Kempink (53) directeur-bestuurder van Daltonbasisschool ’t Bastion in Bredevoort. Ze was toen nog bezig met de 1801-opleiding Schoolleider van Betekenis. En alsof dat nog niet uitdagend genoeg was, kondigde de Inspectie een onderzoek op bestuursniveau aan. “Het heeft heel erg geholpen dat ik over concrete vraagstukken kon sparren met mijn docenten en medestudenten”, zegt Astrid. “Mede daardoor heb ik mij in korte tijd kunnen ontwikkelen van ‘groentje’ tot een daadkrachtige schoolleider, die weet hoe je zaken moet aanpakken.”

Astrid omschrijft zichzelf als onderzoekend en prestatiegericht. Ze doet dingen graag goed en vlug, zoals de duale pabo-opleiding versneld afronden, een succesvolle yogastudio opzetten én schoolleider worden. “Nadat ik bijna twaalf jaar als leraar en ib’er had gewerkt voor stichting AccentScholengroep wilde ik graag iets voor mezelf doen”, zegt Astrid. “In 2013 ben ik gestart met een yogaschool. Dat was leuk en liep erg goed, maar het onderwijs bleef trekken. Daarom ben ik teruggekeerd naar Accent. Eerst als deeltijd ib’er en, toen ik het bedrijf in 2020 had verkocht, als unitleider bij IKC De Triangel. Ik had altijd al de ambitie om leidinggevende te worden, maar had er nooit echt werk van gemaakt. Nu dacht ik: als ik dit wil, is het nu of nooit. De opleiding Schoolleider van Betekenis was zodoende een heel bewuste keuze. Gedurende de opleiding kon ik directeur worden van een eenpitter Daltonschool. Die kans heb ik met beide handen aangegrepen.”

Astrid Kempink

Astrid Kempink

Sprong in het diepe

Het schoolleiderschap past bij Astrid, al geeft ze toe dat het eerste jaar behoorlijk pittig was. “Het lastigst vond ik waar je als directeur van een eenpitter je informatie vandaan haalt. Ik had geen ervaring als bestuurder en moest overal zelf achter komen: Hoe werkt dit? Hoe doe je dat? Wat zijn landelijke ontwikkelingen? Gelukkig vind ik het leuk om me ergens in onder te dompelen, heb ik een groot netwerk en vind ik het niet moeilijk om vragen stellen.”

Deze eigenschappen kwamen van pas toen Astrid bericht kreeg dat de Inspectie in november wilde langskomen voor een onderzoek op bestuursniveau. “Er waren wel onderzoeken op schoolniveau geweest, maar nooit eerder op bestuursniveau”, vertelt Astrid. “Onze school is aangesloten bij de Onderwijs Coöperatie Gelderland (OCG), een samenwerkingsverband van negen eenpitters. Twee daarvan hadden een onvoldoende gekregen en wij waren nu als derde aan de beurt. Mensen waren bang. Ik kon me nergens op baseren en me achter niemand verschuilen: we moesten zelf onze weg vinden. En dat hebben we gedaan. Met het team, het bestuur en de medezeggenschapsraad zijn we gezamenlijk heel intensief bezig geweest om de school te positioneren. Met succes: de Inspectie gaf ons een ‘goed’. Sindsdien heb ik een presentatie gehouden binnen de OCG en twee scholen wegwijs gemaakt en op weg geholpen met het inspectiebezoek. En word ik niet meer gezien als ‘groentje’, maar als een daadkrachtige schoolleider.”

“Ik vertrouw erop dat de antwoorden al in mij zitten”

Leiderschapsstijl

Volgens Astrid heeft het haar als kersverse schoolleider enorm geholpen dat ze elke week naar de opleiding Schoolleider van Betekenis ging. “We waren met een klein groepje, waardoor er tijd was om praktijksituaties te bespreken. Mijn medestudenten vonden het interessant en leerzaam dat ik de Inspectie op bezoek kreeg. Mijn docenten heb ik heel veel vragen gesteld: Doe ik het goed? Maak ik de juiste keuzes? Zie jij nog andere kansen? Dat was superfijn.”

Teamontwikkeling

Daltonbasisschool ’t Bastion telt zo’n twintig medewerkers. Als ambitieuze schoolleider vraagt Astrid naar eigen zeggen veel van hen. “We zijn continu met elkaar in gesprek. Ik neem mijn teamleden mee in alles wat ik onderzoek en vraag ze om actief mee te denken. Zo creëer ik draagvlak. Ik laat ook steeds ‘druppeltjes vallen’ over dingen die wellicht beter kunnen. Door dit positief te benaderen en rustig te laten borrelen is de tijd vanzelf een keer rijp om iets te veranderen.” Astrid vervolgt: “Als schoolleider geloof ik in helder en congruent handelen, verbinding zoeken, gezamenlijke verantwoordelijkheid en je als team ontwikkelen. Leren is een collectief proces dat niet alleen is voorbehouden aan kinderen. Ik wil dat we als team samen een visie ontwikkelen, doelen stellen, taken verdelen, elkaar aanspreken, lessen voorbereiden en lesmateriaal ontwikkelen. We zijn er nog niet, maar ik ben heel trots op waar we staan en kijk erg uit naar volgend schooljaar.”


5 tips voor beginnende schoolleiders

Astrid Kempink heeft in haar eerste jaar als schooldirecteur veel geleerd. Ze deelt graag 5 tips met andere beginnende schoolleiders en deelnemers aan de opleiding Schoolleider van Betekenis.

1. Zoek sparringpartners
“Begin meteen met het opbouwen van een netwerk van mensen waarmee je kunt sparren.”

2. Wees jezelf
“Speel geen rol, maar wees authentiek en vertrouw erop dat dat genoeg is. Is het niet goed genoeg? Beschouw kritische feedback als een kans om van te leren.”

3. Durf te vragen
“Wees niet bang om iets niet te weten: vraag het gewoon!”

4. Stel je kwetsbaar op
“Doe je niet beter voor dan je bent en stel je kwetsbaar op. Met een team waarin alles respectvol besproken kan worden zonder erop afgerekend te worden, bereik je het meest.”

5. Zorg voor een divers team
“Als eenpitter moet je extra goed waken voor een goede balans in het team. Zijn de teamleden het altijd met elkaar eens, neem dan eens een verfrissende nee-knikker aan.”

Ga naar de Kennisbank

Heb je een vraag? Neem dan contact met ons op.