Han Nijboer begeleidt leidinggevenden in spe - en wel hierom

Als mentor van de 1801-opleiding Midden Management voelt Han Nijboer, rector op het Carmel College Salland in Raalte, zich als een vis in het water. “Ik mag anderhalf jaar mee op de reis van interessante mensen die aan het begin staan van hun carrière, en zijn of haar potentie helpen ontsluiten. Dat is een enorm cadeau.”

Han is met zijn 63 jaar zoals dat heet ‘een oude rot in het vak’. Zelf grapt de Sallander dat hij al vanaf de kleuterschool in het onderwijs zit. Han begon zijn onderwijsloopbaan 42 jaar geleden als docent Levensbeschouwing. Nadat hij dat werk twintig jaar met veel plezier had gedaan, besloot hij dat het tijd was om door te groeien. Zo werd Han onder andere schoolleider, bestuurslid en rector. In 2013 volgde hij de basiscursus tot VO-managementcoach. Dat vond Han zo leuk, dat hij ook de practitioner vervolgopleiding deed en naast zijn werk van start ging met een eigen coachingspraktijk. Ook verbond hij zich als mentor aan de opleiding Midden Management van 1801. In deze rol begeleidt Han, naar eigen zeggen “met buitengewoon veel genoegen”, teamleiders, afdelingsleiders en unitleiders in spe.

“Je moet echt met jezelf aan de slag en daar wordt het leuk én spannend”

Ambitieuze mensen

Voor zijn eigen ontwikkeling vindt Han het belangrijk om een deel van zijn tijd te besteden aan het coachen van mensen in plaats van aan formeel leidinggeven. “Bij coaching is het ontwikkelplan, de oplossing en de weg ernaartoe van de coachee zelf. Ik vind het leuk om mijn coaching skills te onderhouden en gesprekken te voeren met ambitieuze mensen van gemiddeld 28 tot 45 jaar, die aan het begin staan van hun carrière als leidinggevende in het onderwijs. Om ze uit te dagen en te helpen bij dingen waar zij tegenaan lopen – en waar ik vroeger zelf ook tegenaan ben gelopen. Welkom in een leuke wereld waar je veel kunt leren!”

Denken, doen en voelen

Han omschrijft zijn coachingstijl als ‘show, don’t tell’. “De kern is luisteren, samenvatten en doorvragen. Ik beantwoord geen vragen en geef slechts sporadisch advies. En dan alleen als de coachee hiervoor openstaat en het de zaak kan versnellen. Dat ik geregeld ingewikkelde vragen stel, vinden mijn coachees soms best confronterend”, weet Han. “Maar zo help ik ze het antwoord op hun vraag te ontsluiten. Het antwoord is negen van de tien keer namelijk al in de coachee aanwezig.”

Volgens Han gaat coaching overigens over veel meer dan alleen het inhoudelijke, rationele aspect. “Denken is goed, maar dat is slechts een deel van ons bestaan. Er zijn altijd drie elementen: je hoofd, je hart en je buik. Denken, doen en voelen. Ik ga met de coachee op zoek naar onontdekt terrein wat hem of haar zou kunnen helpen.”

Effectief leidinggeven

In essentie gaat coaching in het onderwijs volgens Han al decennialang in essentie over dezelfde kernvragen: Wie wil ik zijn? Wat heb ik te doen? En hoe heb ik mij te verhouden tot anderen? “Het gaat altijd over jou”, zegt hij. “Je moet echt met jezelf aan de slag en daar wordt het leuk én spannend. Dit is nodig om effectief leiding te kunnen geven. Kies je voor de makkelijke weg, dan leer je alleen een kunstje. Maar durf je onbekend terrein tegemoet te treden, dan leer je meer over jezelf. En dan kun je niet alleen dit ene vraagstuk oplossen, maar ook succesvol opereren in andere situaties.”

Missie geslaagd

Han werkt met zijn coachees altijd aan vijf kerncompetenties, die hij ook bij sollicitatiegesprekken hanteert. “Nieuwsgierigheid, barmhartigheid – voor anderen én jezelf –, moed, verbinden en relativeren zijn onmisbare eigenschappen voor middenmanagers én schoolleiders. Ik geniet ervan als ik deze bij mensen zie. Als mijn coachees vrolijk zijn, plezier hebben in wat ze doen en accepteren dat dingen soms niet lukken. Dat ik ze zie groeien, als mens en in een vak dat steeds complexer wordt. En als ze daarnaast af en toe ook om zichzelf kunnen lachen is mijn missie geslaagd.”

Ook ervaren wat de Opleiding Midden Management met je kan doen?

Ben jij een ambitieuze docent, coördinator of projectleider, die graag door wil groeien richting leiderschap? Of ben je een startend middenmanager (zoals teamleider, afdelingsleider of unitleider) en wil je je verder ontwikkelen in die functie? Dan is de opleiding Midden Management een mooie stap richting verdere professionalisering. Via de link vind je alle informatie over de opleiding Midden Management en de informatiebijeenkomsten. 

Ga naar de Kennisbank

Heb je een vraag? Neem dan contact met ons op.