Als jouw school het leren (van leerlingen) centraal stelt, dan kan het niet anders dan dat de organisatie hier helemaal omheen is gebouwd en dat de schoolleider en het team samen het goede voorbeeld geven. Oftewel, dat jouw school een lerende organisatie is die het leren van íédereen centraal stelt. Maar hoe word je dit?
Een school is een dynamische plek met tal van spelers, waar elke dag van alles gebeurt. Het is verleidelijk om je te laten meevoeren door de waan van de dag en de gedachte ‘zo doen we het altijd’. Maar dat helpt jouw school niet om een lerende organisatie te worden.
Deze 8 tips doen dat wel:
- Durf uit de waan van de dag te stappen en maak tijd voor (diepe) reflectie en onderzoek. Hier ligt een belangrijke taak voor de schoolleider om een voortdurende dialoog op en tussen de verschillende niveaus te faciliteren en hiervoor een podium te bieden.
- Werk altijd vanuit de missie en visie van de school. Ga als team regelmatig met elkaar het gesprek aan: Waar zijn we van? Waar staan we voor? Maken we dat zichtbaar binnen de organisatie? Zo niet, waar ligt dat aan?
- Stel je onderzoekend op. Spreken we als team dezelfde (gemeenschappelijke) taal? Hebben we hetzelfde beeld voor ogen, bijvoorbeeld als het gaat over de kernwaarden, ambities en gemeenschappelijke doelen? Zijn er verschillen en zo ja, voelen deze krachtig of beklemmend? Wees nieuwsgierig naar elkaars opvattingen, kennis en ideeën en vraag door.
- Creëer samen een veilige en open omgeving waarin alles bespreekbaar is. In een lerende organisatie worden de belangen en behoeften van iedereen gehoord.
- Ga conflicten niet uit de weg, maar zoek elkaar op in harmonie. Hier ligt een taak voor de schoolleider om mensen te verbinden en kwaliteiten en verschillen optimaal te benutten.
- Houd het grote geheel voor ogen. Jouw school is een complex systeem, waarbij alles met elkaar is verbonden. Je kunt daarom niet één ding veranderen zonder dat dit ergens anders effect heeft.
- Wees je bewust van alle mechanismen die spelen. Systemen die niet doen wat we willen, mensen die anders handelen dan verwacht; er zijn heel wat ‘onverwachte’ omstandigheden die een succesvolle interventie in de weg kunnen staan. Vooraf nadenken over mogelijke scenario’s en mechanismen kan een boel teleurstelling voorkomen.
- Alle teamleden kennen hun eigen en elkaars rol en verantwoordelijkheden. In het beste geval is jouw school een plek waar iedereen de leiding neemt en 100 procent verantwoordelijk is én zich 100 procent verantwoordelijk voelt voor het leren.
Meer weten?
Wil je meer weten over hoe je leren tot stand brengt in een complexe organisatie of heb je hier hulp bij nodig op jouw school? Een van onze onderwijsadviseurs vertelt je graag meer over ons maatwerktraject ‘Impact op leren’.