Inspirererende artikelen, spreekbeurtpakketten, interviews en blogs

Groeien als startende middenmanager

Geschreven door 1801 | 30 mei 2023 13:50:54 Z

“Ik geef mijn coachees altijd mee: je staat er niet alleen voor!”

Willem van den Kieboom, directeur vmbo op het Merletcollege, volgde dertien jaar geleden de opleiding Midden Management bij 1801. Sinds enkele jaren is hij als mentor verbonden aan de opleiding. In deze rol begeleidt hij startende middenmanagers in het onderwijs. “Ik heb mezelf dankzij deze opleiding beter leren kennen. Die verdieping gun ik mijn coachees ook.”
 
Willem van den Kieboom
 
Willem was drie jaar werkzaam als biologieleraar toen hij bij zijn rector aangaf dat hij zich professioneel verder wilde ontwikkelen. “Ik ben van huis uit dierwetenschapper en onderzoeker, en voelde mij enigszins begrensd in mijn functie van biologieleraar. Intuïtief had ik een bepaalde ambitie, maar ik kon niet heel concreet maken wat dat was. Ik ging dus niet met een specifieke vraag de opleiding in, maar was in algemene zin nieuwsgierig naar leiderschap. Ik zag leiderschap als iets dat van nature in iemand zit en dat is gekoppeld aan een formele positie binnen een organisatie. Tijdens de opleiding Midden Management werd ik me ervan bewust dat dat beeld niet klopte. Leiderschap heeft verschillende facetten waarover je van nature beschikt én die je kunt ontwikkelen. De gelaagdheid van leiderschap was voor mij een eyeopener. Mede dankzij de opleiding heb ik mezelf beter leren kennen en me kunnen ontwikkelen tot een schoolleider met zelfvertrouwen.”

“De gelaagdheid van leiderschap was voor mij een eyeopener”

Authenticiteit

Sinds een jaar of vier is Willem mentor van deelnemers aan de opleiding Midden Management. “Dat is echt superleuk!”, zegt hij. “Het werkt namelijk twee kanten op. Ik mag in de keuken kijken van andere organisaties en kan door de ogen van mijn coachees onbevooroordeeld naar leiderschap blijven kijken. Dat is belangrijk, want het gevaar van steeds meer ervaring hebben, is dat je biases of blinde vlekken kunt ontwikkelen. Mijn coachees houden mij scherp. Aan de andere kant bied ik hen als onafhankelijke coach alle ruimte om zich kwetsbaar op te stellen. Dat kan soms ver gaan. Ik voel me verantwoordelijk om hier zorgvuldig mee om te gaan. Verder stel ik kritische open vragen. De oplossing voor een vraagstuk moet in mijn ogen namelijk vanuit de persoon zelf komen. Ik heb weleens een coachee gehad die zei: ‘Jemig Willem, zeg nou gewoon wat ik moet doen!’, maar dat doe ik niet. Ik vind authenticiteit belangrijk en wil niet allemaal Willempjes maken. Diverse mensen met verschillende leiderschapsstijlen maken sterkere teams. Daarom wil ik dat iedereen het op zijn eigen manier doet. Overigens kreeg ik een paar dagen later een appje van diezelfde coachee, waaruit bleek dat hij ineens wist hoe te handelen. Hij had zélf de stap gezet. Daar kan ik enorm van genieten.”

Zelfvertrouwen

Willem is al zijn hele onderwijscarrière een groot voorstander van veel autonomie en weinig sturing. Wat niet wil zeggen dat hij zijn coachees volledig aan hun lot overlaat. “Zeker niet!”, zegt hij. “De vragen waar veel startende middenmanagers mee stoeien zijn nog steeds dezelfde als toen ik zelf de opleiding volgde. Er zit een zekere hardnekkigheid in het onderwijs. Gespreid of informeel leiderschap legt het nog steeds af tegen formeel leiderschap. Het onderwijs kampt nog steeds met een lage veranderbereidheid en een hoge werkdrukbeleving. Het zijn allemaal zaken waar aankomende of startende middenmanagers tegenaan lopen en die al hun positieve energie er in ‘no time’ kunnen uitslaan. Zelf heb ik dat ook ervaren. Dat je eigen groep jou gaat zien als ‘dat meneertje dat zo nodig van alles moet veranderen’. De teleurstelling en zelftwijfel als dat niet lukt. Ik geef mijn coachees daarom altijd mee: je staat er niet alleen voor! Door rust te creëren en goed naar elkaar te luisteren hoop ik ze te inspireren om te volharden, zich te wapenen tegen weerstand en koers te houden. Hopelijk geeft ze dat het zelfvertrouwen om zelfstandig verder te kunnen.”

Meer informatie over de opleiding Midden Management

Ben jij een ambitieuze docent, coördinator of projectleider, die graag door wil groeien richting leiderschap? Of ben je een startend middenmanager (zoals teamleider, afdelingsleider of unitleider) en wil je je verder ontwikkelen in die functie? Dan is de opleiding Midden Management een mooie stap richting verdere professionalisering. Via de link vind je alle informatie over de opleiding Midden Management en de informatiebijeenkomsten.