Denk jij erover na om interim-schoolleider of interim-directeur te worden? Interim-schoolleiders zijn verantwoordelijk voor het leiden van scholen op tijdelijke basis, vaak in periodes van verandering of crisis. Dat brengt bepaalde taken en verantwoordelijkheden met zich mee die afwijken van het takenpakket of de verantwoordelijkheden van de 'gewone' schoolleider. Hieronder lees je wat je moet weten én waar je rekening mee moet houden als je interim-schoolleider wilt worden.
Als interim-schoolleider krijg je een opdracht mee als je op een nieuwe school begint. Je moet in een korte tijd een analyse maken en daar acties aan verbinden, en je moet in korte tijd het onderwijs duurzaam veranderen. Rustig opstarten is er vaak niet bij.
Het is belangrijk dat jouw team weet wat de opdracht is en wat je komt doen. Is het een opdracht die van het bestuur komt? Communiceer dat dan ook. Het team moet weten wat de reden is voor verandering. Als dat niet duidelijk is, krijg je misverstanden en worden acties aan jou als persoon toegeschreven. Houd voor jezelf en voor het team scherp dat je actie onderneemt vanuit je professionele opdracht, en niet vanuit de relatie.
Je moet goed zijn in het leggen van contact en goed in verbinding staan met de ouders, bestuurders en samenwerkingspartners (gemeente, bso, kinderopvang). Zonder die mensen gaat het je namelijk niet lukken om je plannen te realiseren. In de eerste periode is het verstandig om vooral veel te kijken, luisteren en vragen te stellen. Wat gaat goed in de school, en wat kan beter? Wat kun je leren van het verleden, en hoe kun je dat aan het heden en de toekomst verbinden?
Het is belangrijk dat je altijd vanuit een waarderend perspectief kijkt naar de organisatie waarin je werkt. Kijk naar wat er goed gaat en zet vanuit daar een verbetering in. Dat werkt beter dan benadrukken wat er niet goed gaat.
Je moet goed weten wat je eigen visie op het onderwijs is en hoe jij je werk wilt uitvoeren. De opdracht moet passen bij wie jij bent. Als je vermoed dat je de opdracht niet kunt uitvoeren of daarin aanpassingen moet maken, neem de opdracht dan mee terug naar de bestuurder en verdedig wat volgens jou de beste optie is.
Een interim-schoolleider heeft altijd een 'kleiner' contract (minder uur) dan een schoolleider die in dienst is. Er wordt van je verwacht dat je in minder tijd én in een korte periode dingen voor elkaar krijgt. Zo is het niet ongewoon dat je een compleet verbeterplan moet afleveren in een half jaar tijd. De verwachtingen zijn hoog en daar moet je wel tegen kunnen. Daarnaast moet je het leuk vinden om steeds andere klussen op te pakken. Als interimmer ben je er altijd maar voor even.
Je bent niet altijd op school, dus je kunt niet alles doen wat een full time schoolleider in vaste dienst wel doet. Zorg dat je goed met je bestuurder afstemt wat je wel en niet doet. Als je bijvoorbeeld drie dagen op school bent, ben je er twee dagen niet. Wie doet dan bijvoorbeeld 's ochtends de ziekmeldingen? Onthoud daarnaast dat je altijd eindverantwoordelijk bent, ook als je niet aan het werk bent.
Maak niet de fout door te denken dat je geen onderdeel van het team bent omdat je er maar tijdelijk bent. Je bent er weliswaar maar voor even, maar je bent een belangrijk onderdeel van de groep. Maak daar werk van, deel lief en leed, maar blijf wel professioneel.
Je moet er altijd voor zorgen dat het team zonder jou verder kan. Het is niet de bedoeling dat de school na jouw vertrek als een kaartenhuis in elkaar stort. Zorg voor een duurzaam resultaat en leer het team hoe ze verder kunnen met de uitgestippelde koers.
Overweeg je een carrière als interim-schoolleider? Schrijf je dan in voor de training Interim Schoolleider van 1801.
De training Interim Schoolleider is bedoeld voor leidinggevenden die (willen) starten als interimmanager in het onderwijs. Het programma bestaat uit zeven bijeenkomsten die de lijn volgen van de uitvoering van een interimopdracht: van opdrachtverwerving tot afscheid nemen. Aan de bijeenkomsten werken verschillende zeer ervaren interimmanagers uit diverse sectoren van het onderwijs mee, met elk met eigen expertise, stijl en karakter.
In de training tot Interim Schoolleider: