Inspirererende artikelen, spreekbeurtpakketten, interviews en blogs

De werkdag van.. Carien Deutman, logopediste bij 1801

Geschreven door 1801 | 15 september 2023 9:25:22 Z


“Als preventieve logopediste bij 1801 kom ik overal waar jonge kinderen zijn”, zegt Carien Deutman. “Ik houd (inloop)spreekuur op het consultatiebureau en doe observaties op kinderdagverblijven en peuterspeelzalen. 

Daarnaast geef ik presentaties, bijvoorbeeld over meertalig opvoeden en talensensibilisatie. Overal leg ik folders neer, zodat ouders en pedagogisch medewerkers ons snel kunnen vinden als ze zich ongerust maken over de spraak- en taalontwikkeling van een kind. Het leukste vind ik het observeren van kinderen; met ze spelen en praten om het probleem te achterhalen. Daarna geef ik ouders en professionals tips hoe zij de taalontwikkeling van hun kind kunnen stimuleren. Samen kunnen we veel spraak- en taalproblemen voorkomen.”

Hoe ziet een werkdag van Carien eruit?

08:15 Er is een hulpvraag binnengekomen. Een moeder wil borstvoeding afbouwen omdat ze weer moet gaan werken, maar haar zoontje van 3 jaar en 6 maanden weigert de fles. Ik kom gelijk in actie! De vraag blijkt zo specifiek dat ik de vrouw doorverwijs naar een preverbaal
logopedist, maar ze is blij dat ze haar verhaal bij me kwijt kon.

09:00 Op een kinderdagverblijf observeer ik een meertalig jongetje van 2 jaar en 6 maanden bij wie de taalontwikkeling traag op gang
komt. Ik kijk, luister en speel met het kind om te onderzoeken wat er aan de hand kan zijn.

10:30 Met de ouders en een pedagogisch medewerker bespreek ik mijn bevindingen en vraag ik door. Er wordt thuis Russisch, Oekraïens
en Engels gesproken. Ik geef ouders het advies hun thuistalen te spreken en daar een plan voor te maken. Veel samen spelen, praten en
voorlezen hoort daarbij. Een goed ontwikkelde thuistaal is heel erg belangrijk zodat het kind goed Nederlands zal leren op het kinderdagverblijf en later op school.

14:00 Bij een peuterspeelzaal geef ik twaalf enthousiaste pedagogisch medewerkers de training ‘Talensensibilisatie’. Ik leer ze over het verloop van een meertalige ontwikkeling en hoe ze de thuistalen van de kinderen als kapstok kunnen gebruiken voor het leren van het Nederlands.

16:15 Ik maak een beginnetje met het uitwerken van het observatieverslag. Dat is altijd heel uitgebreid. We geven veel tips, adviezen en linkjes om de ouders, pedagogisch medewerkers en jeugdarts te helpen. Alles in het belang van het kind.

Wil je meer weten over preventieve logopedie?

Neem dan een kijkje op onze website.