De werkdag van… Renske Hoogendoorn

Renske Hoogendoorn is adviseur bij 1801. Ze is als adviseur betrokken bij verschillende basisscholen, veelal rondom didactiek, Impact op Leren of bij andere vragen gericht op het primaire proces. Daarnaast neemt Renske audits binnen schoolbesturen en individuele audits af. Ook begeleidt ze intern begeleiders bij het neerzetten van de zorgstructuur en helpt ze teams bij het analyseren van opbrengsten.

Renske Hoogendoorn

Renske Hoogendoorn

9.00 uur

Vandaag staat er een volle dag op de planning. Ik begin de dag met een online overleg met de directie en bestuurder van een school waar we onlangs een audit afgenomen hebben. Collega Jerry Leepel sluit ook aan. Samen bespreken we het rapport en evalueren we de beoogde doelen. Ook willen we weten hoe ze terugkijken op de audit, of ze zich in het rapport herkennen, waar ze trots op zijn en welke urgentie ze uit het rapport halen.

10.00 uur

Ik stap in de auto en ga op weg naar een school om twee lessen bij te wonen in het kader van explicitie directe instructie (EDI). Samen met een stuurteamlid van de school kijk ik mee in de klas van twee leerkrachten. Het is heel waardevol om deze lesbezoeken samen met een stuurteamlid te doen. Werken met een stuurteam is onderdeel van de implementatie en van het borgingsproces. De volgende keer kan het stuurteam zelf de klassenbezoeken afleggen en geef ik hen feedback hierop. Na afloop van de lesbezoeken voeren we een reflectiegesprek en vertel ik mijn bevindingen.

Werkdag van Renske 1

12.30 uur

Even langs kantoor om wat collega’s te spreken, een broodje te eten en mijn mail te checken. Veel van mijn collega’s werken ‘ambulant’; het is dus iedere keer weer een verrassing wie je op kantoor treft.

Werkdag van Renske 3

13.30 uur

Ik heb online een afspraak met een collega over de verbeterslag die een school moet maken rondom de zorgstructuur. We gaan hier als procesbegeleiders aan de slag om de grote lijnen voor de intern begeleiders uit te zetten en met hen mee te denken. We bespreken ons plan en bereiden het volgende bezoek aan deze school voor.

15.00 uur

Het is wel heel fijn dat afspraken tegenwoordig ook digitaal kunnen. Daarom kan ik meteen na mijn vorige afspraak verder met een paar online gesprekken met leerkrachten en intern begeleiders over analyses die zij hebben gemaakt over opbrengsten van de middentoets. Ik denk mee in het aanscherpen van de analyses en de acties die hier uit voort vloeien.

16.30 uur

Ik maak nog even een agenda voor een scholingsbijeenkomst rondom Impact op Leren. Dat is een programma waarmee je eigenaarschap, motivatie en betrokkenheid van leerlingen stimuleert en impact op het leren vergroot. De school in kwestie heeft de startdag achter de rug en is bezig met de eerste module Leerhouding. Ik bereid de volgende bijeenkomst voor waarin het impactteam hun nulmeting gaat presenteren en we verder gaan met theorie en praktijk. We gaan tijdens die bijeenkomst ook terugblikken op de klassenbezoeken die in de afgelopen periode zijn geweest.

17.00 uur

De dag zit er bijna op! Ik beantwoord nog wat telefoontjes, werk mijn mail weg en klap dan mijn laptop dicht.

Wil je in contact komen met Renske? Neem dan contact met haar op via 088 1801 342 of r.hoogendoorn@1801.nl.

Ga naar de Kennisbank

Heb je een vraag? Neem dan contact met ons op.