De werkdag van… Martine van den Boogaard
Martine van den Boogaard is orthopedagoog-generalist bij 1801. Ze is als schoolcontactpersoon aanspreekpunt voor consultatievragen rondom leerlingen, voert onderzoek uit en is als regiebehandelaar eindverantwoordelijk voor trajecten in de dyslexiezorg en basis GGZ. De afwisseling van taken, rollen en werkzaamheden vindt Martine het leukst aan haar werk. Maar of ze nu zelf onderzoek doet, op de achtergrond meekijkt met een collega of aanschuift bij een overleg, het doel is altijd hetzelfde: hoe kunnen we de omgeving zo aanpassen, zodat een kind optimaal tot ontwikkeling en leren kan komen?
Martine van den Boogaard
7.30 uur
Mijn werkdag begint meestal in alle vroegte op het 1801-kantoor in Zoetermeer. Ik start rustig op met een kopje thee en neem ondertussen mijn mail en agenda door. Wat staat er vandaag op de planning en moet ik nog iets voorbereiden?
8.45 uur
Tegelijk met mijn stagiaire kom ik aan bij de basisschool waar we deze ochtend een intelligentieonderzoek gaan afnemen bij een leerling. Ik zoek een plekje waar we rustig kunnen zitten en haal de leerling op uit de klas. Het is een jongen uit groep 6 die moeite heeft met taal/spelling en lezen, en zich moeilijk kan concentreren. School en ouders hebben 1801 gevraagd om mee te denken hoe deze leerling het beste ondersteund kan worden op school.
10.20 uur
In de pauze gaat de leerling lekker even buitenspelen. Ik vraag mijn stagiaire, die in Leiden de opleiding Pedagogische Wetenschappen volgt, wat haar tot nu toe is opgevallen. We concluderen dat de jongen extra sturing nodig lijkt te hebben om zijn aandacht goed bij de taken te kunnen houden. De taken zelf voert hij best goed uit, waardoor ik een gemiddelde intelligentiescore verwacht.
12.00 uur
Ik ben eraan toe om even wat te eten. Op kantoor zijn er altijd wel een aantal 1801-collega’s aanwezig voor de lunch. Dan wordt even besproken wat iedereen het afgelopen weekend of ’s ochtends heeft gedaan.
13.00 uur
Het is tijd om wat taken van mijn regiebehandelaarslijstje uit te voeren. Als regiebehandelaar ben ik eindverantwoordelijk voor de dyslexieonderzoeken en -behandelingen en de behandelingen vanuit de basis GGZ. Ik heb een paar online overleggen, waarin ik met behandelaars van 1801 een aantal leerlingen bespreek. Een paar leerlingen doen het heel goed, zodat we gezamenlijk besluiten om de behandeling voort te zetten. We doen een eindevaluatie van een leerling van wie het traject is afgerond. En we sparren over hoe we een leerling kunnen motiveren om vaker zijn huiswerk te maken.
15.30 uur
Ik rijd naar een school voor een ‘groot overleg’. Samen met een begeleider van het samenwerkingsverband, de ib’er, leraar en de ouders evalueren we hoe het gaat met een meisje dat ik twee jaar geleden heb onderzocht. Bij deze leerling uit groep 7 heb ik destijds dyslexie en aandachtsproblematiek vastgesteld. Hoewel het arrangement met één-op-één-begeleiding helpt, komt het meisje nog steeds niet goed tot leren. We spreken een uur intensief met elkaar, waarbij iedereen aan het woord komt. Vervolgens sluiten we af met een paar concrete afspraken waarmee we de komende tijd aan de slag gaan.
16.45 uur
Als ik de school uitloop, word ik aangesproken door een andere ib’er die graag nog even een casus aan me wil voorleggen. Daarna rijd ik naar huis. Daar check ik nog even de laatste mailtjes van de dag en de agenda van morgen.
Wil je in contact komen met Martine? Neem dan contact met haar op via 088 1801 423 of m.vdboogaard@1801.nl.