Inspirererende artikelen, spreekbeurtpakketten, interviews en blogs

Basisschool Klavertje vier: “We zijn echt een team geworden”

Geschreven door 1801 | 7 oktober 2024 7:15:12 Z

Dit interview met leerkrachten van Basisschool Klavertje vier over het Expliciete Directe Instructie-model verscheen eerder in 1801 Magazine.

De leerresultaten op Klavertje vier waren niet slecht, maar konden beter. De leerkrachten deden allemaal enorm hun best, maar zaten allemaal op hun eigen eilandje. Hierdoor werd een hoge werkdruk ervaren. “Iedereen voelde dat er iets moest gebeuren,” zegt Marjolein van der Geer, leerkracht van groep 8 en lid van het impactteam. Desondanks kwamen de conclusies van de voor-audit hard binnen. “Zoals het onderzoeksbureau het presenteerde, leek het alsof onze complete aanpak op de schop moest,” zegt Anouk Piebes, leerkracht van groep 8.

Leerdoelen 

Het team besluit van start te gaan met het Expliciete Directe Instructie-model (EDI) om aan te sturen op meer eigenaarschap en intrinsieke motivatie bij de leerlingen. Het bestuur van Klavertje vier heeft goede ervaringen met 1801 en besluit dit onderwijsadviesbureau opnieuw ter ondersteuning in te schakelen. 

Tijdens de startweek geeft 1801-adviseur Niek Peereboom het team uitleg over EDI. Marjolein: “We kregen zoveel theorie te verwerken, dat ik dacht: waar zijn we aan begonnen? Toch bleek deze informatie later goed van pas te komen om te herkennen wat er gebeurt.” 

De leerkrachten zijn blij dat zij zelf hun eigen leerdoelen mogen bepalen. “Er werd ons niets opgelegd en juist daarom stond iedereen ervoor open,” zegt Remco Visser, leerkracht in opleiding van groep 3 en 4. Anouk knikt instemmend: “Ik voelde me meteen veilig. Niek zei dat we wel iets te leren hadden, maar benadrukte dat we ook al veel dingen goed deden.” Marjolein vult aan: “En dat we nog meer kunnen bereiken door allemaal op dezelfde manier instructie te geven.” 

Gefocust

In de maanden die volgen wordt steeds duidelijker een positieve verandering zichtbaar. “Sinds we zijn begonnen met EDI zit er leven in de school!” zegt Remco opgetogen. “Kinderen lopen door de klas, praten en werken samen.”

Marjolein is al net zo enthousiast: “Na afloop van mijn eerste EDI-les vertelde ik mijn leerlingen dat ik het anders dan anders had aangepakt. Toen ik vroeg wat ze van de les vonden, zei een leerling: ‘Je praatte eindelijk een keer niet zo lang!’ Ze hadden het fijn gevonden om lekker aan de slag te gaan.”

Anouks ervaringen zijn vergelijkbaar. “Voorheen had ik regelmatig het gevoel dat ik tegen een muur stond te praten, maar nu zijn zelfs mijn meest luie pubers de hele les gefocust. Ze kunnen niet meer duiken.”

Masja: “Sommige kinderen vonden het spannend dat ze ineens niet meer aan de instructietafel hoefden te zitten, maar ook dat wende snel. Voorheen was ik vooral degene die trots was op de kinderen. Nu zijn ze trots op zichzelf.” 

Eyeopener

Masja staat ervan versteld hoe snel het team van Klavertje vier vooruitgang heeft geboekt. “Voorheen was de gedachte: leerlingen mogen leren en leerkrachten moeten alles meteen perfect doen. Het was een eyeopener toen we ons realiseerden dat wij ook fouten mogen maken en van en met elkaar mogen leren. We zijn echt een team geworden.”

Anouk beaamt dit: “We zijn veel opener en praten samen veel meer over het onderwijs. Dat komt de sfeer ten goede. Als ik een collega een gave les zie geven, krijg ik daar enorm veel energie en inspiratie van. Zo had een collega laatst een ‘breukenbingo’ bedacht. Dat vond ik zo’n leuk idee, dat ik de dag erna ook zo’n les wilde geven.”

Tegen basisscholen die twijfelen of EDI iets voor ze is, zegt het team unaniem: doen! Marjolein: “Sta ervoor open en ga er als team in. Je zult er beslist geen spijt van krijgen, want het werkt!”

Meer lezen over wat de leerling van nu nodig heeft?

Wil je meer lezen over hoe je inspeelt op wat de leerling van nu nodig heeft? Download dan jouw gratis exemplaar van 1801 Magazine over de leerling van nu. Boordevol interviews met onderwijsexperts, praktische handvatten en waardevolle inzichten.

 

Ook je onderwijs anders organiseren?

Veel scholen willen hun onderwijs anders organiseren. Bijvoorbeeld omdat ze leerlingen meer autonomie willen geven over hun eigen leren of om de kwaliteiten van het team beter tot uiting te laten komen. Neem contact met ons op voor advies en begeleiding op maat.