Inspirererende artikelen, spreekbeurtpakketten, interviews en blogs

“Andere opleidingen komen kijken hoe wij ons onderwijs organiseren”

Geschreven door 1801 | 7 oktober 2024 7:14:46 Z

Dit interview met Annelies Verweijen over onderwijsvernieuwing op het MBO College Hilversum verscheen eerder in 1801 Magazine.

Annelies Verweijen is opleidingsmanager Haarverzorging bij het MBO College Hilversum ROCvA. Ze geeft leiding aan het onderwijs binnen de opleiding en houdt zich onder meer bezig met ontwikkeling, vernieuwing, financiering en hr. “Wat ik het allerliefste doe is mijn collega’s ondersteunen in hun ontwikkeling, zodat het onderwijs aansluit bij wat de studenten nodig hebben én bij de maatschappij van nu. Goed onderwijs verzorgen is veel meer dan het beroep zelf overdragen.”

Toen Annelies en haar team een paar jaar geleden uit het STO (studententevredenheidsonderzoek) opmaakten dat het onderwijs niet goed aansloot bij de behoeften van de studenten, besloten ze een aantal onderdelen en aspecten van de opleiding en het team aan te pakken. Annelies: “We merkten dat studenten de aansluiting met de werkvloer misten. Dat ze zich soms niet gezien voelden. Dat lessen op heel verschillende manieren waren opgebouwd en werden verzorgd. En dat de onderwijstijden heel belangrijk waren voor onze studenten.”

Professionalisering 

Annelies vervolgt: “We vroegen 1801 om met ons mee te denken. Samen besloten we om te beginnen met het versterken van de vaardigheden van onze docenten. De focus lag in eerste instantie op het pedagogisch didactisch handelen: meer structuur in de les en een eenduidige manier van lesopbouw. Maar we hebben ook aandacht besteed aan onderwerpen als onrust en ordeverstoring.”

Dit werkte: de verantwoordelijkheid van de docenten groeide en ook het zelfvertrouwen schoot omhoog. Daarna was het tijd voor de volgende professionaliseringsslag: het onderwijs op een andere manier organiseren en inrichten. Annelies: “Een van de veranderingen die we hebben doorgevoerd is het opzetten van een zorgstructuur, met als doel de studenten zo goed mogelijk begeleiden en zien. Ook daar heeft 1801 ons bij geholpen.”

Verbinding

Annelies benoemt dat er ook heel praktische dingen zijn veranderd. “Onze lessen begonnen altijd behoorlijk vroeg, maar daardoor kwamen sommige studenten in de knel met het openbaar vervoer. Daarom hebben we besloten om later te beginnen met de ochtendlessen. Daarnaast zijn we ook in blokken gaan werken: ’s ochtends focussen we ons op de theorie, en ’s middags op de praktijk. De theorie wordt gegeven in een groot lokaal waar twee of drie docenten rondlopen. We beginnen met een klassikale instructie, en daarna kan iedere student aan de slag met wat voor hem of haar belangrijk is. In de ochtend is er ook tijd om met de mentor of leercoach te praten. Vroeger moesten studenten daarvoor terugkomen, wat ze vaak niet deden. Nu is er veel meer verbinding.”

Ook het toetsen is aangepakt. Annelies: “We toetsen veel minder, eigenlijk alleen nog de basisvaardighedentoetsen en de burgerschapsopdrachten. Theorie toetsen we sowieso niet meer. En de theorie komt pas aan bod op het moment dat dat in de praktijk relevant is. We merken dat dit veel motiverender is voor de studenten.

Ook het toetsen is aangepakt. Annelies: “We toetsen veel minder, eigenlijk alleen nog de basisvaardighedentoetsen en de burgerschapsopdrachten. Theorie toetsen we sowieso niet meer. En de theorie komt pas aan bod op het moment dat dat in de praktijk relevant is. We merken dat dit veel motiverender is voor de studenten.

Zelfvertrouwen

Over de begeleiding van 1801 zegt Annelies: “1801 heeft ons heel fijn en stapsgewijs begeleid. We werden ons steeds bewuster van ons eigen kunnen; het zelfvertrouwen en de professionaliteit van het team groeide. Voorheen verloren we onszelf vaak in de regels en de buitenwereld. De begeleiding van 1801 kwam steeds op de goede momenten; we begrepen elkaar goed en leerden veel.”

Wat hebben al deze inspanningen opgeleverd? Annelies vertelt dat ze geen verdwaalde studenten meer ziet die niet weten waar ze met hun vragen naartoe moeten. Er is minder uitval en een hoger diplomaresultaat. Annelies: “Daarnaast ben ik ook heel trots op de ontwikkeling van het docententeam. Alle deuren staan open, mensen lopen bij elkaar naar binnen en er heerst een echt teamgevoel. Andere opleidingen komen regelmatig bij ons kijken hoe wij ons onderwijs organiseren. Dat is een heel mooi compliment!” 

Meer lezen over wat de student van nu nodig heeft?

Wil je meer lezen over hoe je inspeelt op wat de student van nu nodig heeft? Download dan jouw gratis exemplaar van 1801 Magazine over de leerling van nu. Boordevol interviews met onderwijsexperts, praktische handvatten en waardevolle inzichten.

 

Ook je onderwijs anders organiseren?

Veel scholen en colleges willen hun onderwijs anders organiseren. Bijvoorbeeld omdat ze leerlingen en studenten meer autonomie willen geven over hun eigen leren of om de kwaliteiten van het team beter tot uiting te laten komen. Neem contact met ons op voor advies en begeleiding op maat.