1801 krijgt excellentiecertificaten Wetenschap, Beleid en Opleiding
1801 jeugd & onderwijsadvies is excellent gecertificeerd op het gebied van wetenschap, beleid en opleiding door het Nederlands Kwaliteitsinstituut Dyslexie (NKD). Het NKD waakt over de kwaliteit van de dyslexiezorg in Nederland en beoordeelt het niveau van de uitvoering van de vergoede dyslexiezorg door organisaties zoals 1801.
Dyslexiezorgaanbieders zoals 1801 moeten voldoen aan hoge kwaliteitseisen. Om dat te controleren vinden regelmatig onafhankelijke audits plaats. 1801 is in het voorjaar van 2024 opnieuw geaudit en heeft hierbij laten zien nog steeds aan deze eisen te voldoen. Daarnaast hebben we driemaal het predicaat ‘excellent’ toegewezen gekregen, op het gebied van wetenschap, beleid en opleiding. En daar zijn we trots op!
Wetenschap
Om het predicaat ‘wetenschap’ toegekend te krijgen, moet je aantonen dat je aantoonbaar actief participeert in wetenschappelijk onderzoek op het gebied van diagnostiek en behandeling van dyslexie.
In september 2023 is een wetenschappelijk artikel van Mirjam de Vreeze‐Westgeest, orthopedagoog-generalist bij 1801, gepubliceerd. De titel van dit artikel is Online dynamic testing of reading and writing, executive functioning and reading selfconcept in typically developing children and children diagnosed with dyslexia.
Mirjam is momenteel bezig met een onderzoek waarin bekeken wordt of het dynamisch testen van lezen en spellen kan voorspellen welke kinderen succesvol zijn in de behandelingen met onze behandelsoftware Letterlicht. Inmiddels is de dataverzameling compleet en gaat Mirjam beginnen met het schrijven van dit artikel.
Ook heeft Mirjam een artikel geschreven over het verschil tussen statische en dynamische maten van lezen en spellen ingediend bij Journal of School and Educational Psychology. Dit artikel mag nog niet gedeeld worden.
Beleid
Om het predicaat ‘beleid’ te krijgen, moet je aantonen dat je landelijk actief bent op bestuurlijk of politiek gebied. Daarbij is het belangrijk dat de organisatie zich actief inspant om landelijk dyslexiebeleid vorm te geven en dat dit de vertegenwoordiging of belangen van de eigen praktijk overstijgt.
Julièt Reijnders, manager Jeugd bij 1801, maakt deel uit van de kwaliteitscommissie van het Nederlands Kwaliteitsinstituut Dyslexie (NKD). De kwaliteitscommissie levert een belangrijke bijdrage aan het realiseren van het kwalitatief allerhoogste niveau van dyslexiezorg en het creëren van een open klimaat waarbinnen alle NKD‐gecertificeerde praktijken, waardevolle informatie delen en van elkaar leren. Overigens is deze kwaliteitscommissie niet betrokken bij het uitvoeren van eigen audits en het toekennen van excellente predicaten.
Ook is Julièt actief in de Denktank Inspiratie van het NKD. Door de leden van deze denktank wordt jaarlijks een landelijke inspiratiedag georganiseerd. Julièt verzorgde op de laatste inspiratiedag een workshop met als titel: Kleine verandering heeft een groot effect (toepassing van data in de praktijk).
Ronald van Rooden, directeur‐bestuurder van 1801, is als bestuurslid verbonden aan Onderwijs Ontwikkeling Nederland (OON). Dit is een landelijke vereniging van adviesbureaus voor onderwijs. De onderwijsexperts, orthopedagogen en kinderpsychologen die werkzaam zijn bij de verschillende onderwijsadviesbureaus, werken dagelijks samen met leerlingen, leraren, schoolleiders en schoolbesturen aan het continue proces van onderwijsontwikkeling.
Opleiding
Om het predicaat ‘opleiding’ te krijgen, moet je geaccrediteerde scholing aanbieden op dyslexie‐relevante vakgebieden. Het NKD schrijft: “De organisatie heeft een duidelijke positie in de zorg voor dyslexie, gericht op het scholen van erkende professionals in de dyslexiezorg en houdt daarmee de kwaliteit van de professionals en de zorg aan cliënten op een kwalitatief hoog niveau.”
1801 biedt verschillende geaccrediteerde (NIP/NVO/SKJ) scholingen aan voor professionals die werken binnen de dyslexiezorg.
Ook biedt 1801 jaarlijks meerdere stageplaatsen aan WO‐studenten Orthopedagogiek en/of Psychologie. We bieden de stagiaires ook de mogelijkheid een aanvullende opdracht uit te voeren die bijdraagt aan de kwaliteitsontwikkeling van onze zorg.
Kortom: drie predicaten waar we heel trots op zijn!